»Ingen gave er gratis«

Udsnit af bogens cover. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg indimellem har tænkt, at julens gavegivning er absurd, vulgær og i sidste ende meningsløs. I hvert fald gaver mellem voksne. De kan jo selv købe det, de vil have, og det har de oftest også gjort. Hvilket gør det noget nær umuligt at finde en gave til dem.

Men gavegivningen er langtfra meningsløs. Det står klart efter Anders Klostergaard Petersens »Gaven«, der er endnu en velkommen udgivelse i Aarhus Universitets Tænkepauser-serie med små og lærde, men letlæste bøger om alt fra myrer over sprog til sex.

Denne gang er det så gaven, det gælder, og udgivelsens timing, her op mod jul, kunne ikke være bedre og fylder desuden kættere som mig med entusiasme. Nu skal der købes gaver! Men det er vigtigt at huske, at det handler om symmetri, skriver Klostergaard Andersen. Den gave, der modtages, skal være på størrelse med den, der gives. Ellers bringes den ene part i forlegenhed. Der er dog en undtagelse. »Det ser anderledes ud i den nære familie. Her gør symmetrien sig ikke i samme grad gældende«, skriver professoren. Og det er jo sandt. Forældre giver gerne og uden problemer deres børn større gaver end omvendt. Sådan er reglerne så komplekse, så sindrige, og selvom de ikke er nedskrevne, findes de. Det mærkes, når de brydes. Som røde kinder, svedige håndflader, indestængt vrede.

Gavegivning er en subtil og uhyre sensitiv form for udveksling, der har til opgave at styrke relationer. Ikke bare mennesker imellem, men også inden for eksempelvis religion og politik, hvor gaverne dog ikke altid er af materiel karakter. De kan nemlig også bestå af ord, og Klostergaard Andersen spekulerer over, om ikke en tyrkisk indrømmelse af det armenske folkemord kunne løse hele den betændte relation op. Eller hvad mon en israelsk undskyldning for behandlingen af palæstinenserne kunne medføre?

Det er undskyldningen som soningsgave. Denne gaves funktion er i store træk den samme på det private som på det politiske plan, og begge steder står de stærkest sammen med en materiel gave. Ord er gratis, mens blomster koster. Ved at bruge penge på en gave ofres noget – arbejdstid, eget forbrug, etc. – og det forstærker relationen mellem giver og modtager. Men en gave fordrer som oftest også en modgave, sådan som Marcel Mauss allerede i 1924 var inde på i »Essay om gaven«. Ingen gave er gratis, den er altid en del af et uudtalt regnskab. Og vælger man ikke at skabe balance i det, ikke at give, når man har fået, forstås det som manglende manerer eller, og det er værre, som en afvisning eller ligefrem en krigserklæring.

I religion kan gaven også være forbundet med et modkrav. Som i Bibelen, hvor Gud skænker menneskene Jesus. Gud giver så at sige Jesus som gave, og vi kan så igen og igen tænke over, om ikke vi skylder Gud at være gode, at være tro.

Vi mennesker er imidlertid ikke alene om gaveudveksling. En abe piller lus af andre aber i forventning om, at de senere vil gøre det samme for den. Noget for noget, ydelse for modydelse, og studiet af gaven – i en lidt bredere forstand end en pakke med bånd og sløjfe – trækker på sociologi, psykologi, primatologi, antropologi og mange andre akademiske discipliner. Og i dag kan gamle teorier og tanker om gaver be- eller afkræftes med teknologi. Som når Émile Durkheim, en af foregangsmændene for den moderne sociologi, mente, at udvekslingen af gaver skabte en følelsesmæssig energi. »Effervescens« kaldte han det, og tanken er siden blevet bakket op af målinger af hjernens kemiske reaktioner under gaveudveksling, hvor glædeshormoner udskilles.

Det er bare nogle af de forhold, Klostergaard Petersen belyser i sin korte, informationstætte og tankevækkende bog, hvor han også ser gaven i historisk perspektiv og er inde på, hvordan gavegiveren fik det svært efter 1960ernes ungdomsoprør med dets undergravning af konventioner og småborgerlige omgangsformer. Det var ikke bare et opgør med gaven, men også med et ritual, der er lige så gammelt som homo sapiens. Det overlevede da også hønsestrikkens og batikkens årti. Og nu skal vi snart til det igen. Omkring træet. Og på verdensscenen.

Titel: Gaven. Forfatter: Anders Klostergaard Petersen. Sider: 60. Pris: 40 kr. Forlag: Aarhus Universitetsforlag.