I katastrofens perspektiv

Ib Michael, der er indstillet til Danske Banks Litteraturpris, har samlet tre tidligere romaner i lyset af tsunamien 2004.

Præsentationen af de tre nominerede til Danske Banks Litteraturpris 2010. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Amalie Klougart

Ib Michaels egen oplevelse af tsunamien 2. juledag 2004 på Ao Sane i det sydlige Phuket, Thailand, var skelsættende. Erfaringen er basis for forfatterens samlende greb om de tre erindringsromaner »Blå bror«, »Sorte huller« og »Vilde engle«, bundet sammen under titlen »Så var verden deres«.

Tsunamien er det dramatiske grundlag og udgangspunkt for det overordnede perspektiv i romanen. Erindringer og fiktion mødes. Drømmen om at forbinde realitet og fantasi ses i hele forfatterskabet.

Når Ib Michael nu i den nye gennemskrivning har fokus på katastrofen, peger han på skabelsen af identitet, historien om at »blive til i verden«. Her fornemmer man inspiration fra Tom Kristensens roman »Hærværk«, hvis hovedperson, Jastrau, søgte helt ned på bunden af sjæleakvariet for at finde sig selv.

Ib Michaels intense og dramatiske tsunami-afsnit er formet i et velklingende og sanseligt sprog. Det er tydeligt, at forfatteren har stået ansigt til ansigt med den meningsløse død. Menneskets ringe størrelse i forhold til universets kræfter står skarpt, krybdyrhjernen er i alarmberedskab.

Tsunami rammefortællingen skal nu omspænde en murstensroman. Tanken er relevant, men det bliver lidt konstrueret, når tsunami-oplevelsen flettes ind i de tidlige ungdomsafsnit, selv om beskrivelsen dykker ned i jeg-fortællerens eksamens stress og indtagelse af amfetamin med efterfølgende psykisk sammenbrud og selvmordstanker.

I skildringen af ungdomsårene står venskabet med den homoseksuelle Mark centralt. Inspiration hentes her, kreativt og eksperimenterende. Et æstetisk ideal bliver sammenstødet mellem det enkle og det overraskende. Men omdrejningspunktet, den musikalsk talentfulde Mark, eksperimenterer med stoffer, falder i et af ungdommens »«sorte huller«« og dør af en overdosis.

Mindre bølgekraft

60erne Tresserne er en tid, hvor de unge ser en uendelig række af muligheder. Verden skal erobres, og drømmen om at skrive fødes. Villy Sørensen er citeret for at kalde et af jeg-fortællerens digte for drømmesikkert. Også Poul Borum og Inger Christensen er vigtige figurer. Mere tøvende er den ofte angstplagede jeg-fortællers kærlighed til Regina. De to »«deles om fjernheden««.

Empati er ikke jeg-fortællerens stærkeste side. Det går, helt fra de tidligste ungdomsår, bedre med det distancerede, iagttagende blik. »Vilde engle« var sin egen stærke bølge, der slog mærkbart mod kysten med en strømmende og fascinerende bevægelse mellem liv og kunst. Med »«Så var verden deres«« er der nok overordnet synsvinkel, venskaber, psykisk sårbarhed, trompetbukser og humor - men aftagende bølgekraft.

SCENEN, FREDAG KL. 10.30 OG HVID SCENE FREDAG KL. l8