Hverken fugl eller fisk

Gyldendals Lyt & Læs-serie er muligvis en god idé, men den kræver produktudvikling.

Børnebogsmarkedet har altid haft en særlig status hvad angår lydbøger, idet indlæsninger for de mindste har eksisteret længe før der overhovedet blev et kommercielt voksenmarked for den slags.

Gyldendal går nu ad nye stier netop indenfor dette segment. En særlig udfordring har været billedbøgerne al den stund at tekstmængden her jo sjældent er særlig stor, samt at den i vid udstrækning afhænger af billedmaterialets visualiserende og betydningsmæssige funktion. Kort sagt: En billedbog uden billeder er som Cykelmyggen Egon uden cykel. Det vil sige: en højst ulykkelig affære.

Til flere platforme

I en ny serie, der hedder »Lyt&Læs«, forsøger Gyldendal nu at kombinere den trykte og den indlæste bog, således at barnet får mulighed for selv at læse med (eller blot kigge billederne) imens der lyttes til indlæsningen. Gyldendal har lanceret den i flere formater - både i en Iphone-udgave, hvor ordene highlightes i henhold til oplæsningen (dvs. den erstatter den voksnes finger), og i en cd-udgave, hvor bogen er optrykt som hæfte i cd'ens etui, og hvor en lille ringetone i oplæsningen signalerer, at der skal bladres.

Ideen er vældig god, men den kræver produktudvikling. De gode nyheder først: Oplæsningerne er i top på de fire eksemplarer, undertegnede har fået i hænderne: Grete Tulinius læser Sigsgaard og Ungermanns klassiker »Palle alene i verden« med en klar diktion og en stoisk ro i stemmen - smukt! Martin Brygmann læser både Quist Møllers »Cykelmyggen Egon« og Jakob Martin Strids »Lille frø«, og Nicolas Bro læser Fupz Aakesons »Vitello ridser en bil. Begge med en afbalanceret dramatisering - intet at sætte en finger på dér.

Men det er der til gengæld, hvad angår formatet for cd-versionen, som er den vi har fået til anmeldelse.

Der skal vælges side

For det første: At ville kombinere lyd- og læsebog kræver at man vælger side. Skal bogen sælges som lydbog med indlagt læsebog eller vice-versa? Hér har man valgt førstnævnte løsning, dvs. et cd-omslag med et indlimet læsebogshæfte. Hvilket ikke er en god idé. Læsedelen er uhåndterlig på grund af det klodsede omslag (kunne hæftet da bare tages ud!), og kommer til at virke vel billig i forhold til en rigtig billedbog. Og det til trods for at man har fastholdt billedbogens pris - 130 kr.

For det andet: Billedbøger er jo rettet mod de mindste læsere og kræver som regel en voksen oplæser. Idéen med at have billedbøger på lydbog må være, at de kan erstatte mor eller far. Men taget i betragtning, at man først skal rigge en cd-afspiller til, hjælpe barnet i gang med bogen, osv., ja, så er spørgsmålet om det egentlig er anstrengelserne værd. Gyldendal har nemlig valgt at udgive bøgerne enkeltvis - og historierne varer altså ikke mere end 5-8 minutter. Så spørgsmålet er, om man som forælder alligevel ikke vil gøre bedre i at bruge tiden på selv at læse historien for barnet? Det tror jeg.

Det synes åbenlyst at udgivelserne gør sig bedre i Iphone- og det lovede Ipad-format, som skulle dukke op i løbet af året. Men på den anden side: Hvor mange 2-5-årige er det lige, der har en I-phone en I-pad eller kan håndtere den?

Skal denne nye satsning blive en varig succes, kræver det nok at man udvikler en lille e-bogslæser for det små. Men så er vi jo ude i et lidt større projekt. Og spørgsmålet er, om man ikke bare skal lade billedbøger være billedbøger og betragte dem som en god og hurtig mulighed for kvalitetstid mellem børn og voksne.