Hun vil reformere islam

Ayaan Hirsi Ali argumenterer modigt for, at hvis muslimer vil leve i harmoni med den moderne verden, må de forkaste troens dogmer

I 1925 udgav en Oxford-uddannet professor ved al-Azhar-universitetet i Cairo, Ali Abdel Raziq, bogen »Islam and the Foundations of Governance«. Han var en from muslim, men argumenterede i bogen for, at muslimer skulle droppe ideen om kalifatet, hvis reelle indhold er magtbegær. I stedet burde muslimer anvende deres medfødte fornuft til at udvikle en lovgivning, der tog udgangspunkt i samtiden og ikke i det 7. århundrede. Dette forsøg på at indføre oplysningstiden i den muslimske verden førte til, at han blev fyret fra universitetet og sat i husarrest. Han reddede kun sit liv, fordi han tilhørte en indflydelsesrig familie.

I Ayaan Hirsi Alis nye bog er et af talrige eksempler på, at vidtskuende muslimer har forsøgt at vriste islam ud af ortodoksiens jerngreb. Altid forgæves. De er enten blevet slået ihjel eller har måttet flygte. Nu forsøger hun selv det samme. Hun taler ikke om at indføre oplysningstanken, der jo blev prægnant formuleret af filosoffen Kant med opfordringen »Vov at være forstandig« og konstateringen »oplysningen er intet andet end menneskets udgang af dets selvforskyldte umyndighed«. Hun taler om nødvendigheden af en »reformation« i islam ligesom den lutherske i den nordeuropæiske kirke. Men det er oplysningen, hun mener.

Vanskeligheden for dem, der vil reformere islam, er, at islam slet ikke rummer et sådant frigørende, dynamisk aspekt, som kristendommen gør, og det kan få én til at tvivle på, om det overhovedet er muligt at reformere islam. Selv har hun jo taget konsekvensen ved helt at forlade islam til fordel for den kritiske tanke. Selv om det således ligger noget selvmodsigende i hendes bestræbelser, er hendes projekt ikke at afvise islam, men at bringe islam ind i den moderne verden. Et smukt projekt, men realistisk? Jeg tvivler.

Klar tale

Ayaan Hirsi Ali er i øvrigt hverken naiv eller uvidende. Når det gælder islam, ved hun, hvad hun taler om, og hun har ret i, at skal islam have en harmonisk rolle at spille i den moderne verden, må den reformeres. Her peger hun på fem afgørende punkter, der må ændres. For det første må muslimer lade Muhammed og Koranen være åbne for fortolkning og kritik. For det andet skal muslimer prioritere dette liv, ikke livet efter døden. For det tredje skal muslimer tøjle sharia og gøre en ende på dens forrang i forhold til den sekulære lovgivning. For det fjerde skal muslimer holde op med at »påbyde det rette og forbyde det forkastelige«. Og for det femte skal muslimer ikke opfordre til jihad. Disse fem punkter eller teser, som hun med venlig hilsen til Luther kalder dem, analyserer og overvejer hun i bogens hovedkapitler, hvor hun også vurderer, om det er muligt at gennemføre dem. Det er glimrende gjort, og det er klar tale.

Hvem vil lytte?

Det ubesvarede spørgsmål er, hvor mange muslimer der vil lytte. Hun har skrevet sin bog til dem, hun kalder Mekka-muslimer, dvs. det store fredelige flertal af verdens 1,6 mia. muslimer. Dem, hun kalder Medina-muslimerne – IS, al Qaeda, Boko Haram, al-Shabab og hundreder af andre jihadistiske organisationer – mener hun ikke, man kan råbe op. De repræsenterer en lille minoritet af muslimer, skriver hun, omkring 48 mio., men »det kan dog virke som mere end tilstrækkeligt«. Hun mener, at andelen af Medina-muslimer er stigende.

Den nu 45-årige somalier Ayaan Hirsi Ali, som sammen med filminstruktøren Theo van Gogh lavede filmen »Submission« (underkastelse), der kostede ham livet, arbejder i dag ved tænketanken American Enterprise Institut og Havard University. I sin bog går hun kraftigt i rette med præsident Obama og andre politikere, der hævder, at islam er en fredens religions, som intet har med IS og andre fundamentalistiske mordere at gøre som dem, der optrådte i Paris og København. Det er en voldelig religion, siger hun og påviser, at islamisterne henviser til nøjagtig de samme skriftsteder, som alle andre muslimer forholder sig til som indlysende sandheder. Hun advarer imod at lyve islams voldelige aspekter væk, for hvis vi ikke ser sandheden i øjnene, kan vi heller ikke hjælpe det fredelige muslimske flertal med at nå frem til en islam, der gør det muligt at leve i harmoni med den moderne verden. Så det er også en bog til os ikke-muslimer, hun har skrevet. En tankevækkende, vigtig og modig bog, der bør læses af alle, som vil have en mening om en af vor tids største udfordringer.

Titel: »Kætter«.

Forfatter: Ayaan Hirsi Ali.

Oversætter: Anders Nygaard.