Henrik List er blevet til en tegneserie

Den erotiske novellesamling »Pussyland« fås nu også som graphic novels med illustrationer af tre forskellige tegnere.

Illustration af Pedro Lopez fra Henrik Lists novellesamling »Pussyland Express«. Fold sammen

Der er ingen tvivl om, at forfatteren, rejsejournalisten og kønsdebattøren Henrik List var en institution på Berlingske Tidende, dengang i begyndelsen af dette årtusinde. Og at dette ikke mindst skyldtes klummen »Henne om hjørnet«, som han skrev i en turnus med avisens kunstkritiker Torben Weirup.

Med sin specielle kombination af værtshusfilosofiske røverhistorier, provokerende egoboosting og (a)moralske betragtninger om livet på The Wild Side af Istedgade og omegn, (der strakte sig fra Pattaya til Palm Beach), var klummen en unik skabning i dansk presse.

Nu er Henrik List så også blevet til en tegneserie, idet tre forskellige tegnere, Søren Mosdal, Pedro Lopez og Jørgen Bitsch, på hver sin måde fortolker noveller fra hans erotiske USA-odyssé, novellesamlingen »Pussyland«, der udkom i 2001. Dén udgivelse vender vi tilbage til om lidt.

Gik til ekstremerne

Lad os først slå fast, at en stor del af ovennævnte klummes popularitet blandt læserne givetvis hang sammen med måden, hvorpå den skilte sig ud fra avisens øvrige landskab af retlinet journalistik og borgerlige meninger, for selv om der også dengang var mange forskellige slags personligheder, der skrev til avisens spalter, var der ingen, der gik så meget til ekstremerne som Henrik List.

Som når han inviterede avisens kvindelige praktikanter til sex på sin kontorsofa. Som når han som kosmopolitisk libertiner af den gamle skole sammenlignede de seksuelle færdigheder hos kvinder fra forskellige asiatiske lande. Som når han kørte frækt på frihjul og festede løs på avisens regning til filmfestivalen i Cannes og kun fik hjembragt en enkelt lummer reportage fra en fest for pornomodeller!

Med den slags angreb på det, han kaldte »nypuritanismen«, blev Henrik List mildt sagt heller aldrig feministernes favoritperson, og han var også som skabt til at blive skydeskive for de politisk korrekte fra Politiken-segmentet og dem, der befandt sig længere ud på venstrefløjen. Kritikerne overså dog hyppigt, at han først og fremmest udstillede sig selv, når han beskrev sine eskapader med købesex og discountnarko.

Eventyrene var pakket ind i en hårdkogt prosa, der med komisk grandiositet fremstillede ham selv som pimpet baggårdspuma, og når folk mente, at han ikke havde noget budskab, var det, fordi de ikke så, at han selv var hele budskabet.

Hans selvpromovering og selviscenesættelse viste glimt af en tid, som dengang lå 10 år fremme i tiden, for hvis man i dag åbner Facebook, myldrer det frem med List-kloner, der hver især omhyggeligt plejer et image uden at indse, at alle før eller siden drukner i den visuelle og indholdsmæssige larm.

I den henseende er Henrik List blevet ramt af den skæbne, der rammer de fleste avantgardister: Det, der før skilte ham ud, nemlig viljen til at bryde med den fælles pænhed, er nu blevet trivielt og allemandseje. Alle får deres 15 minutters berømmelse. Hvad enten andre hører efter eller ej.

Tanker er toldfri

Og hermed vender vi tilbage til den aktuelle tegneserie. Som stilist har Henrik List gennem tiden ganske fermt fået tilegnet sig den svale nøgternhed, der kendetegner forbilleder som amerikanerne Charles Bukowski og William S. Burroughs, og det er også den primære årsag til, at den nye graphic novel-version af C« bør interessere flere end den nære kreds af fans.

Henrik List har selv genskrevet teksterne til nyudgivelsen, der udforsker det grænseland mellem fantasi og virkelighed, hvor forfatterens alter ego indimellem føler sig »på plads i sin egen koreografi« - hvad enten det så er, når han er blandt ludere på Times Square, eller når han leger Tony Montana på kokaintrip i Miami.

De tre tegnere digter på deres side i varierende grad videre på Lists tekster - som når Søren Mosdal et sted, med et lån fra grafikken i 9/11-romanen »Ekstremt højt og utrolig tæt på«, lader hovedpersonen falde mod fortovene. Et andet sted, i tegningerne til novellen »Pussyland«, bruger Søren Mosdal det samme røde peepshow-lys, som et af Henrik Lists idoler, filminstruktøren Nicolas Winding Refn, ynder at bruge i sine dekadente voldsfilm.

Pedro Lopez, der har illustreret novellesamlingens midterste novelle, »76 lande og 17 moteller«, bringer med sin enkle cartoon-stil mindelser om Hernandez-brødrene, der også har deres plads blandt Henrik Lists mange koryfæer i subkulturernes historie, mens Jørgen Bitsch’s tegninger, der nærmest siver nedad siderne, måske er dem, der bedst indfanger den klistrede motelatmosfære i forfatterens historier.

Når materialet er bedst, træder bragesnakkeren og værtshuskongen Henrik List selv et skridt tilbage og ser på sine karakterers grænseoverskridende behov med en form for analyse, der kan ligne Jørgen Leths betragtninger over koloniherrer og køkkenpiger. Det gælder ikke mindst den sidste novelle, hvor en ung dansk mand har skrupler over at have sex med en pige, der muligvis er mindreårig.

Det er let at blive forarget, og det er formentlig også Lists intention at forarge, men forargelsen ser så helt bort fra, at det hele trods alt er fantasi. Hvis der er en værdi, som Henrik List har været med til at knæsætte, så er det, at tanker er toldfri. Også de snavsede.

Titel: Pussyland Express. Forfatter: Henrik List. Tegninger: Søren Mosdal, Pedro Lopez og Jørgen Bitsch. Sider: 98. Pris: 199 kr. Forlag: Forlaget Fahrenheit.