Hendes helt egen historie

Maria Gerhardt, alias DJ Djuna Barnes, debuterer smerteligt og godt med den selvbiografiske roman »Der bor Hollywoodstjerner på vejen«.

På papiret kan det godt lyde lidt klamt, lidt spekulativt.

En kendt dansk DJ, der »spillede alle weekender væk i København, Berlin, Reykjavik og New York«, som der står på flappen, skriver en selvbiografisk roman om livet før og under sin kræftsygdom. Om, hvordan det for hende, som lesbisk, var at vente 15 år på den kvinde, hun elsker. Om at få fjernet ikke bare ét sygt bryst, men – for symmetriens skyld – begge bryster. Om kvalmen, smerten, vreden, sorgen. Om kærligheden til et lille barn. Om druk og et vist forbrug af narkotika, om sex og flirt og dansegulve og afterparties. Om det glade vilde liv og det liv, som nu truer med at høre op.

Jo, det kan godt lyde som lidt for meget, som en udnyttelse af en kendiseffekt for udnyttelsens egen skyld. Det gode er så, at Maria Gerhardt – med kunstnernavnet Djuna Barnes – har skrevet en bemærkelsesværdigt god debutroman. »Der bor Hollywoodstjerner på vejen«, hedder den, og titlen henviser til et sted i Hellerup, hvor hun på et tidspunkt bor, og den kunne også have heddet noget andet. I hvert fald er der andet, der fylder meget mere. Sygdommen især. Som her:

Først fotograferer de brysterne fra alle sider, og sygeplejerskerne undskylder, at de tvinger mine bryster ud i umulige situationer. Billederne sender mig videre til et andet rum, hvor jeg skal ligge ned.« Eller som her, længere henne i det smertefulde forløb: »Lymfødem er stadig et diffust begreb, der er meget uvidenhed, lægerne famler«.

Så koncist og usentimentalt kan Maria Gerhardt skrive, og den følsomme nøgternhed går igen, når det handler om kærlighed: »Du er så appetitlig. Som du sidder der og langsomt spiser din mad, tygger, tænker. Jeg vil ikke spise med andre«.

At skrive fiktion om sig selv ligger i tiden

»Der bor Hollywoodstjerner på vejen« er ikke original i sit grundlæggende greb, altså i selve dette at skrive fiktion om sig selv. Det ligger så meget i tiden, fra Jacob Skyggebjergs roman »Vor tids helt« over Yahya Hassans debutdigte, »Yahya Hassan«, til Ken B. Rasmussens skandaleombruste, Se og Hør-afslørende roman »Livet, det forbandede«, men at det gør dét, ligger i tiden, er blot en konstatering. Og måske er det farligt for en debuterende forfatter i dén grad at tage af hele hovedstolen, af hele ens eget, indtil nu levede liv, for hvad skal man så tage af næste gang, men kunstnerisk behøver det ikke gå galt. I hvert fald ikke, når man som Maria Gerhardt har sproget i sig og en stærk fornemmelse for rytme og form.

At debutanten, uanset hvad, har haft brug for at skrive denne roman, mærker man tydeligt, men på den gode måde. Og som der så fint står et sted, hen imod slutningen: »Hvis ikke man skriver sin historie selv, kommer der nogle andre og gør det for en.«

Titel: »Der bor Hollywoodstjerner på vejen«. Forfatter: Maria Gerhardt. Sider: 208. Pris: 199,95.

Forlag: People’s Press.

Læs interview med Maria Gerhardt i morgen i Fri.