Han var nederlagets mand

Efter Dybbøl, den fransk-tyske og den russisk-tyrkiske krig hængte Karen Blixens far sig på et københavnsk pensionat. Det er igen en oplevelse at rejse med Tom Buk-Swienty ind i kaptajnens forunderlige univers.

Efter monumentalværkerne »Slagtebænk Dybbøl« og »Dommedag Als« om krigen i 1864 - der som bekendt danner baggrund for TV-serien »1864« - kastede Tom Buk-Swienty sig over Wilhelm Dinesen. Kaptajnen, der blev far til Karen Blixen.

Sidste år udkom første bind af biografien, og mens det brugte meget plads på at skildre de politiske forhold og krigene i Europa med hovedpersonen som tilskuer, så bevæger vi os i andet bind stadigt tættere på William Dinesen som posttraumatisk og spleenramt eventyrer, jæger, kriger og familiestifter.

Det er sagt om Tom Buk-Swienty som forfatter: Vis ham en tangent, og han forsvinder ud ad den. Og det er sandt, at vi får mange svinkeærinder med hos den afsindigt flittigt researchende forfatter. Men han vender altid tilbage til hovedsporet og leverer pointen. Og de vigtigste pointer skal foruden krigsdeltagelsen og det afsondrede jægerliv blandt indianerne i Wisconsins tætte skove vise sig at blive det uafklarede forhold til den aldrende far på godset Katholm på Djursland. Og kaptajnens kærlighedsliv.

I skildringen af Wilhelms familiestiftelse og sprødt erobrende forhold til hustruen, Ingeborg Westenholz, viser Tom Buk-Swienty sig som en medrivende og sand forfører, der – ikke mindst gennem brevlæsning - lokker læseren dybt ind i hovedpersonernes erotiske krinkelkroge. Let er det ikke med kaptajnens chevalereske og kvindebedårende manerer at gebærde sig i de matriarkalske og stærkt seksualforskrækkede westenholzske gemakker. Men han trænger ind, trods svigermoderens (ganske berettigede - skal det vise sig) betænkeligheder og forbehold. Svigermoderen, etatsrådinden, får han med i købet, da parret stifter bo på Rungstedlund.

Efter deltagelse i endnu en krig – den russisk-tyrkiske – vælges Dinesen ind i Folketinget. Under pseudonymet Boganis, som han skriver sine fornyende jagtbreve under i dagbladet Politiken, og efter flere bogudgivelser er han blevet en agtet forfatter, som selveste Georg Bandes (lidt tvivlsomt måske) regner med til det moderne gennembrud. I Folketinget er han i opposition til sin egen godsejerstand og gør ikke nogen heldig figur, og 27. marts 1895 tømmer han sine skuffer og forlader Rigsdagen i en i temmeligt konsterneret og miserabel tilstand. Han går ud i byen og køber et reb, møder op i operaen til »Aida« og slutter af i Fru Ankers Pensionat, hvor han efter at have afført sig jakke og vest hænger sig i dørstolpen.

Lægerapporten angiver dødsårsagen som »nervøs depression«. Selv har Buk-Swienty flere gange (uden at bruge ordet) diagnosticeret Dinesens depressioner og rastløse væsen som udslag af posttraumatisk stress efter de mange uhyrlige krigsoplevelser. Skuffelsen over de tabte krige – i modsætning til faderens vundne i Nordafrika og i det hele taget det uforløste forhold til patriarken og despoten på godset Katholm - vejer også. Men især hæfter biografien sig ved et svangerskab, som kaptajnen netop inden selvmordet har påført en stuepige tæt på familien Westenholz. Dinesen vælger netop ikke sin officerspistol ved selvmordet. Han hænger sig som en Judas. Som en forræder. Som en kriminel. Han har svigtet sin ære. Sin officersære, sin familieære. Han er en forræder. Mens slægten Dinesen angav syfilis – som angiveligt tog livet af både hans far og mor - som baggrunden for den tidlige , selvvalgte død, så var den ifølge Buk-Swienty udsprunget af en indre nødvendighed efter overtrædelse af og ifølge officerkodeks.

Med andet bind af biografien om Wilhelm Dinesen har Tom Buk-Swietny for alvor skrevet sig ind på dette (mildt sagt) rigt facetterede menneske i et for eftertiden yderst eksotisk herregårds- og officersmiljø. Han har læst og fortolket brevene, dokumenterne, bøgerne, støvet af i arkiverne og rejst i kaptajnens fodspor i USA, i Tyrkiet og på Balkan. Det er en fryd at rejse med ind i det forunderlige univers, hvor vejen banes for forståelse af ekstremerne.

Titel: Kaptajn Dinesen. Til døden os skiller. Forfatter: Tom Buk-Swienty. Pris: 350 kr. Sider: 530. Forlag: Gyldendal.