Gysende god

Jesper Wung-Sungs »Kopierne« er et dystopisk gys, der er svært at ryste af sig, fordi den lægger sig tæt op ad kendte tendenser i tiden.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For år tilbage ville et ægtepar således føde et barn, der skulle levere de nødvendige »reservedele« til et uhelbredeligt sygt barn, de havde i forvejen. Handlingen i »Kopierne« er beslægtet hermed, hvor der drejer sig om børn, skabt som erstatning for børn, som er midlertidigt sat ud af funktion på grund af f.eks. sygdom. Hovedpersonen Jonas i »Kopierne« tror sig derimod ægtefødt og får derfor et chok, da han glad vender hjem efter at have scoret tre mål i en fodboldkamp, og fordi smækre Maria har givet ham en gave. Men forældrene vil ikke lukke ham ind. I entréen står nemlig den ægte dublet af ham selv, mens deaktiveringsfolkene er klar til at fange ham. Jonas, der lige akkurat når at flygte, finder to andre »kopier«, og sammen kæmper de mod vinterkulde og for deres liv. Historiens styrke ligger ikke mindst i sproget, som følger personens ændring fra tindrende glæde til ren opløsning. Det er blændende skrevet