Gaiman har skrevet en guddommelig komedie

Den engelsk-amerikanske forfatter Neil Gaiman har skrevet en forrygende roman om det moderne Amerika med referencer – ikke mindst – til nordisk mytologi.

Neil Gaiman har allerede et stort, anerkendt og prisvindende forfatterskab bag sig, specielt inden for fantasy og science fiction Fold sammen

I begyndelsen af Neil Gaimans »Amerikanske guder« løslades den 32-årige hovedperson, Shadow, efter afsoning af en treårig fængselsdom. Med de bedste intentioner om at holde sig på dydens rette sti og på afstand af kriminelle kredse begiver han sig ud i friheden med det mål at opsøge sin elskede kone, Laura, der imidlertid er omkommet under intimt samvær med Shadows bedste ven.

Helt afgørende for Shadows forsæt og for handlingens udvikling er det også, at han bliver samlet op på vejen af en Mefisto-lignende, uigennemskuelig, ulasteligt klædt personage, der kalder sig Wednesday. At navnet hentyder til onsdag, Odins dag, og at personen faktisk er identisk med den norrøne overgud Odin selv, bliver efterhånden indlysende for Shadow og læseren, og fra det øjeblik, Shadow entrer limousinen på highwayen, begynder et surrealistisk roadtrip på langs og på tværs af USA.

Her skal ikke blot Shadows afdøde kone indimellem gøre de to selskab, romanen befolkes tillige af ludere og lommetyve, plattenslagere, svindlere, spillefugle og bedemænd, der blander sig med aflagte guder, sejdkvinder indianske vismænd, kentaurer, tordenfuglekvinder og bisonmænd. Da døden i romanen er en relativ størrelse, blandes fortidens afdøde sig jævnligt og gemytligt med de nulevende og gør undertiden menageriet ganske uoverskueligt. At organisere guder er jo lige så vanskeligt som at få katte til at gå i takt, minder Wednesday om. En storm er på vej, får vi at vide under voldsomhederne, og den store kamp mellem de nye og de gamle guder skal endelig udkæmpes.

Neil Gaiman hudfletter i sin roman ikke mindst det moderne USA på baggrund af antikke filosofier, slavehandelens erfaringer og indianernes skæbne. Hvad der i moderne tid samler landet til en nation, er pengene, McDonald’s og The Tonight Show. Amerikanerne tror på julemanden og påskeharen, på Marilyn Monroe, stjernerne, heldet, dødsstraffen og en upersonlig gud, der satte verden i gang, og Neil Gaiman får en stor del af hele dette kalejdoskopiske verdensbillede med i sin stærkt medrivende roman, hvor hovedpersonen med alle de gode viljer ser til og træffer sine valg. Ud fra de bedste hensigter. Men ofte med de værst tænkelige udfald i sit faustiske parløb med den djævelske overgud som følgesvend.

Neil Gaiman har allerede et stort, anerkendt og prisvindende forfatterskab bag sig, specielt inden for fantasy og science fiction, og hans sofistikerede tegneserier om The Sandman fra 1990erne har nærmest kultisk status verden over. Romanen om de amerikanske guder fortjener status som kultroman, ikke blot i USA, men i hele den vestlige verden, hvor vi – trods alt – har mere end pengene og MacDonald´s tilfælles.

Titel: Amerikanske guder Forfatter: Neil Gaiman Oversætter: Steffen Rayburn-Maarup Sider: 576 Pris: 350 kr. Forlag: People’sPress