»Fra nu af er mænd og kvinder konkurrenter«

I sjette og foreløbig sidste bind i Katrine Marie Guldagers overbevisende og originale Køge-krønike kan man nikke genkendende til traditioner, magtforhold og familiens anatomi.

Katrine Marie Guldager formår at skildre de komplekse følelser i romanen »Ilden«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Er kunsten en overvindelse af angst? Eller er angsten nødvendig for at kunne skabe? Spørgsmålene melder sig under læsningen af »Ilden«, der er en koncentreret afrunding på Katrine Marie Guldagers monumentale og væsentlige Køge-krønike. Og måske kun en foreløbig afslutning.

Katrine Marie Guldager skal i hvert fald trække vejret efter det kraftige flow i seksbindsværket, som fængslende har afdækket perioden fra 1938 til 1988 og trukket sløret væk fra personernes stærke følelsesmæssige udfordringer og fastlåsthed.

Læserne, derimod, kan sagtens tage en bid mere, nu, hvor vi nærmest har fået faste pladser hos familien og overblik over op- og nedture og omvæltninger i det omgivende samfund - herunder ændrede kønsroller. Eller som en af personerne formulerer det: »Fra nu af er mænd og kvinder konkurrenter«.

Den indre ild

Den lille historie spejler den store med et rammende tidsbillede, selv om det visse steder kan virke tvungent. Det er først og fremmest det psykologiske, der optager forfatteren, og hun formår at skildre de komplekse følelser.

»Ilden« og de foregående bind er væsentlig læsning med usminket livsindsigt. Med mærkbar alvor i skildringen af Leonoras savn af mor Lillys kærlighed, får Guldager fat i læseren.

Man lever sig ind i Leonoras opgør med moren, for det er et giftigt forhold, og det er tydeligt, at Lilly - der i sin tid flygtede fra husmorfængslet og tog til København for at realisere sig selv - er følelsesmæssigt afstumpet. Leonora har derimod de kunstneriske evner, moren bildte sig ind at have, og også i næste generation er der en kunstnerisk åre og »antenner«. Lykkeligvis.

Her viser forfatteren sin særlige interesse og spejler sig selv med en fascination af det kunstneriske arbejde, der indebærer en vis distance. Med en karakteristisk cocktail af realisme og syrede indslag trækker Katrine Marie Guldager de svære følelser op til overfladen, og vi aner et nyt lys forude.

Set i fugleperspektiv handler krøniken ikke mindst om kunstens udspring, den indre ild. Man fornemmer, at både Leonora og forfatteren gerne vil videre. Man kan kun håbe på, at Køge-krøniken fortsætter.

Titel: Ilden. Forfatter: Katrine Marie Guldager. Sider: 208. Forlag: Politikens Forlag.