Foruroligende familieuhygge

Uhyggen bygges langsomt op i engelske Andrew Michael Hurleys menneskekloge og velfortalte debut­­roman, »Ensomheden« om to brødre i en dysfunktionel familie.

Andrew Michael Hurley: »Ensomheden« Fold sammen
Læs mere

Vi mennesker er så små set i forhold til havet. Tidevand, havets kraft og drukneulykker spiller en central rolle i Andrew Michael Hurleys velskrevne og bevidst komponerede debutroman, »Ensomheden«.

Undervejs i læsningen tænker man, at erindringens rytme ofte spejler havets, når dele af fortiden afdækkes, mens andet tilsløres eller skylles væk.

Under en vinterstorm finder man resterne af et barnelig ved den gamle helligdom Ensomheden ud for Lancashires kyst, og fortælleren Smith er nødt til at se tilbage på nogle uforklarlige hændelser, da han for 40 år siden besøgte stedet med sine forældre, sin handicappede storebror og den lokale præst i forbindelse med deres årlige bøns- og bodsuge.

Hans stærkt troende katolske mor ønskede desperat at finde helbredelse for den ældste søn ved den gamle helligdom og tilsidesatte alle pædagogiske regler.

Smith, der har haft et nervøst sammenbrud, kaster på bogens nutidsplan et analyserende blik tilbage over skulderen og ser på rystende begivenheder i fortiden og på den tunge ansvarsbyrde, der har ligget på hans skuldre.

Chanceløs over for moderen

Morens dominerende og administrerende fremfærd i kærlighedens navn står tydeligt frem, og Smith ser familiens fortrængninger, magtkampe, tro, overtro og afmagt. Som det hedder et sted om moren, var man »chanceløs mod hende«, hvis man ikke stod fast på sine holdninger.

Uhyggen, som kommer drypvis i romanen, ligger dels i beskrivelsen af den dysfunktionelle familie, dels i den manglende fornyelse i dette område ved Ensomheden.

Om tiden hedder det, at »Den samlede sig ligesom det sorte vand i marsken og blev stillestående og stagnerende på samme tid«, og der er da også gået mange år, før Smith har vovet at trække gardinet til side for en erkendelse af de dystre oplevelser, den forkrampede opdragelse og den knugende stilhed.

En del af hans helbredelse kommer af, at broren ikke længere er afhængig af ham. Resten opstår ved selve den psykiske krises natur: Den gør ham mere indsigtsfuld.

Den foruroligende stemning og den tilsyneladende Hemingway-inspirerede metode, hvor kun noget fortælles og andet udelades, er fængslende og aktiverer læseren, og det varme forhold mellem de to brødre og de atmosfærefyldte beskrivelser af naturen i et rytmisk og poetisk sprog løfter debutbogen op på et højt niveau.

Som når det hedder om havet: »Turkis, kobolt, skifer, stål. Det var i virkeligheden ganske smukt«. Sådan flyder det ind i læserens bevidsthed.

Man sidder med en oplevelse af, at »Ensomheden« er en meget sikker og menneskeklog debutroman, som overbeviser om, at forfatteren har skriveevne, overblik og psykologisk sans til at kunne kaste sig ud i nye bogprojekter – nye svømmetag og nye horisonter.

Titel: »Ensomheden«.

Forfatter: Andrew Michael Hurley.

Oversætter: Kim Langer.

Sider: 336. Pris: 300 kr.

Forlag: Lindhardt og Ringhof.