Forført af forundring

At være kreativ er mest af alt en livsytring, mener Elisabeth Gilbert. Foto: Jennifer Schatten/The Penguin Group. Fold sammen

At have udseendet imod sig kan være noget af en ulempe. Til gengæld rummer det rige muligheder for at overraske og forundre sine omgivelser.

Når det gælder Elizabeth Gilberts bog: »Big Magic – sådan får du mere kreativitet i dit liv«, må man sige, at begge dele er tilfældet. Det kræver en del sider, før fordommene har trukket sig tilstrækkeligt tilbage til, at man kan se, hvad det egentlig er, man sidder med mellem hænderne.

De fleste er nok stødt på Gilberts internationale bestseller »Spis, bed, elsk«, om ikke andet så i form af filmen med Julia Roberts i hovedrollen. Inden bogen blev oversat til dansk, fik jeg den til låns af et forlag, der ville høre, hvad jeg tænkte om den. For på forlaget var de, ligesom jeg selv, i tvivl om, hvorvidt det her blot var endnu en navlepillende fortælling om at se lyset... Men til min egen overraskelse, var det ikke det indtryk, bogen gav mig – ligesom det heller ikke er tilfældet her.

Elizabeth Gilbert er nemlig en skøn fortæller, og »Big Magic« er, trods den lidt lumre titel, en inspirerende og klog bog om, hvad kreativitet egentlig vil sige.

Selv om Elisabeth Gilbert er en smule knald-skør i sine spirituelle betragtninger hele bogen igennem, så må jeg indrømme, at jeg ikke har noget i mod at følge hende et stykke ad vejen. Hvis ikke jeg som teolog og præst turde indrømme, at det jeg beskæftiger mig med også tager sit afsæt i det gådefulde og uhåndgribelige - det, man kun kan nærme sig gennem tro - så burde jeg nok være blevet revisor i stedet. At jeg selv vælger at bruge andre begreber end begreber som magi, universet etc. som Gilbert benytter sig af, er en anden sag. Min tilgang til den magi, der findes i livet, er blot funderet et andet sted end Gilberts. Men nu er inspiration et begreb, det er meget svært at tale om - uden også at tale om ånd.

Gilbert forholder sig ellers ret pragmatisk til, hvad det vil sige at arbejde med kunst – mest af alt dét at være forfatter. Hun tager forherligelses-brodden ud af billedet af den plagede kunstner, der kun kan skabe på smerte, druk og drugs, og revser kunstneren, der lader det være samfundets forpligtigelse at stille forsørgelse til rådighed, så han eller hun kan kaste al sin tid ind i kunsten. At være kreativ, fortæller hun, er mest af alt en livsytring og en drift, og man skal være ualmindeligt heldig, hvis det også kan være ens forsørger. Hvis ikke man udfolder sig kunstnerisk ud fra en indre nødvendighed og glæde, kan man lige så godt lave noget andet, for »Det kreative område byder – med sjældne undtagelser – mest på skodkarrierer.«

Det morsomme er, at intet af det, der i andre situationer ville få mig til at trykke på den store, fede UD-knap skræmmer mig fra at læse videre i »Big Magic«. Måske er jeg bare blevet forført? Det er muligt. Det kan også være, at Elizabeth Gilbert har ramt mig dér, hvor jeg er blødest. Men en lille smule forført må man gerne blive engang imellem. Især hvis man forholder sig nøgternt til, hvad forførelsen bringer med sig.

»Mere forundring tak!«, skriver Elizabeth Gilbert. Og det er i sin hovedessens, hvad bogen her bibringer. Og hvem vil ikke hellere forundres end bekræftes i sine fordomme?

Titel: »Big Magic – sådan får du mere kreativitet i dit liv«
Forfatter: Elisabeth Gilbert. Sider: 288. Pris: 299,95. Forlag. Gyldendal.