Forfattertalents toer lever ikke op til etteren

Bjørn Rasmussens anden roman ligner til dels hans første. Men den er desværre ikke helt så god.

Forfatter og dramatiker Bjørn Rasmussen debuterede i 2011 med den usandsynligt fine og grumme »Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet«. Den indbragte ham (som den første debutant overhovedet) den eftertragtede Montanas Litteraturpris. Romanen handlede om en pint drengeidentitet – om homoseksualitet, sadomasochisme, pædofili og meget andet – og var en voldsom læseoplevelse, som på den ene side var svær at anbefale nogen, men ingen, på den anden side, burde være foruden.

Nu er Bjørn Rasmussens anden roman udkommet. »Pynt«, hedder den, og er komponeret som en slags punktroman, bestående af ganke korte kapitler, der ofte tager form som tableauer, uden en masse handling eller bevægelse.

Den »svære 2’er« dykker på sin vis ned i det samme erfaringsreservoir som 1’eren, men med andet kønsfortegn. Denne gang handler det om en ung kvinde, en skuespillerinde, som lider af voldsomme spiseforstyrrelser og derfor indlægges på psykiatrisk afdeling. Her skriver hun dagbog, som til dels er henvendt til hendes autistiske lillebror. Relationen til ham er tæt og en slags »borderliner-forhold«, hvor seksualiteten spiller ind. I dagbogen fortæller hun sin historie. Vi hører om hendes forældre, om tiden hos den excentriske værge Werther, om hendes kortvarige ægteskab, om relationen til Solrun og forholdet til Alfrida, om at være indlagt og om både at sulte sig og overspise.

»Pynt« giver et indsigtsfuldt og smerteligt billede af et svært sind og registrerer spiseforstyrrelsens virkelighed set indefra. Bjørn Rasmussens skrift er voldsom og billedrig. De små kapitler tager sig indmellem ud som nærmest Michael Kviumske barok-surrealistiske scenarier, hvor kropsudskillelser, deformationer, smerte og afmagt går i ét og får et grotesk-humoristisk anstrøg.

Men selv om der er masser af funklende godt sprog i moradset, så rammer »Pynt« ikke læseren med samme kraft som »Huden...« gjorde. Det er uklart, om det er det kvindelige perspektiv (mod det maskulines i debutbogen) eller om det er den sorthumoristiske undertone (mod debutens desperation), som lader læserens mellemgulv forblive luftholdigt og smertefrit. Men fakta er, at romanen til tider er en smule kedelig og anstrengt og efterlader én med en samlet oplevelse af en lidt ujævn præstation. Dermed ikke sagt, at »Pynt« er dårlig, for den er bestemt læseværdig og vidner tydeligt om, at Bjørn Rasmussen har et sjældent talent og mod, hvad angår udforskningen af kroppen og kønnet. Men den når ikke op til debutromanen. Som dog også var ualmindelig stærk og overbevisende.

Forfatter: Bjørn Rasmussen

Titel: »Pynt«

Sider: 177