Fodnoter til en uskrevet roman

Bøger: »Armand V. Fodnoter til en uudgravet roman.« Dag Solstads nye roman er sammensat af fodnoter. En god idé, som desværre ikke er helt vellykket.

Dag Solstad er født i 1941, berømmet med et utal af priser og Norges bedste bud på en Nobelpriskandidat. Solstad er meget bevidst om at han er ved at skrive sine sidste romaner. Derfor skal der satses. Han vil skrive noget, der er helt anderledes. Undtagelser. Romaner, der ikke gentager andre romaner og heller ikke selv kan gentages. Ikke noget med at være en bleg afglans af sig selv på toppen.

Det lykkedes helt formidabelt med hans forrige roman »16.07.41«, der kom på dansk i 2004. En meget omstændelig bog, stort set uden handling og med en del fodnoter. Men paradoksalt nok meget spændende og en ren nydelse at læse.

Efterfølgeren »Armand V. Fodnoter til en uudgravet roman« er speciel i sit koncept. Solstad hylder en platonisk æstetik, som vi også kender herhjemme fra Søren Ulrik Thomsen, der går ud på, at kunstværkerne eksisterer i forvejen; kunstneren er blot den der opdager dem eller graver dem ud. I dette tilfælde har Solstad i et glimt anet idéen til en roman om den norske filolog og ambassadør Armand V. Men han har ikke lyst til at grave den ud. Den ville ikke helt holde hans standard. Derfor vælger han denne gang at hoppe direkte til fodnoterne, der kommenterer og supplerer den uskrevne roman.

Formen ligger godt til Solstad, der med sin intellektuelle kant og sproglige præcision er en litterær slægtning til Milan Kunderas essayistiske romanstil. Med fodnoterne kan han bevæge sig frit ud i bipersoner, refleksive indskud og dyrkelse af bizarre detaljer.

Men denne gang lykkes det ikke for Solstad. Detaljerne fænger ikke, og tankegodset er ikke interessant nok. Et lovende spor om en verdenshistorieskrivning, hvor nutiden fylder langt mindre end normalt, bliver ikke ført igennem. Det bedste indslag er note 7, der fylder små 50 sider: en lille kollektivroman om en gruppe naturfagsstuderende ved universitetet på Blindern i 1960erne, som Armands daværende bedste ven Paul Buer knytter sig til. Der er mesterlig indsigt og romankunst i beskrivelsen af de nørdede unge mænds samværsformer og hvordan de åbner sig og søger lykken ved blot at være sig selv på en mere lyrisk måde, når de står på ski med de sygeplejestuderende i Oslo Studenternes Idrettsforening og overnatter i hytte.

Fodnoterne koncentrerer sig derefter om Armand V. Han er en venstreorienteret litterat, der i sin hang til glamour går ind i diplomatiet og får en storslået karriere. Men selv i noter til en uskreven roman bliver det en ret triviel historie om den udvendige fascination af spillet og den indre reservation, der først bliver sat på prøve, da Armands søn bliver elitesoldat og drager af til en krig som USA har iværksat. Det ligner lufthavnslitteratur for kritiske lektorer. Man havde hellere hørt mere om de naturfagsstuderende fra skihytten og hvordan det siden gik dem. Nu får vi kun et kort gensyn med Paul Buer, der har afsløret en uretfærdighed og går til grunde i sin rolle som forurettet sandhedsvidne. Armand V. vil helst flyde med strømmen, og sådan kan de venner fra ungdommen, som man kom bort fra, sætte ens eget liv i perspektiv, når man møder dem igen. Spændet mellem før og nu er det, der for alvor spræller i fodnoterne. Desværre går Solstad mere op i forholdet mellem Norge og USA, og det er der altså ikke undtagelse nok i.