»Feriebørn« er en fascinerende skæbnefortælling

Jens Smærup Sørensens nye roman er gjort af samme tankefulde og mangfoldige stof som nyklassikeren »Mærkedage«.

Jens Smærup Sørensen er aktuel med romanen »Feriebørn«, der er både tankefuld og mangfoldig. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et af de første billeder, titlen »Feriebørn« fremkalder hos denne læser, er en mængde børn på vej med feriebørnstoget fra Hovedbanegården. To af dem kunne være søskendeparret Freya og Thor, der hører til hovedfigurerne i Jens Smærup Sørensens nye roman.

Deres rejse skal føre dem tværs gennem Danmark, fra storbyens stenbro, den trange lejlighed og grå baggård til de åbne marker, dyrene og den sunde mad ude på landet.

Det var dengang, der var noget, der hed »Komiteen for københavnske Skolebørns Landophold«, og den historie, Jens Smærup Sørensen fortæller om Thor og Freya fra København, der hver sommer fra 1958 til 1965 besøgte den samme bondegård i Nordjylland, er et spændende kapitel i en danmarksfortælling, der har forholdet mellem land og by som et vigtigt tema. Altså præcis den form for litterær historie-undersøgelse, som forfatteren til blandt andet nyklassikeren »Mærkedage«, om bondekulturens opløsning, så suverænt mestrer.

Fortælleren i »Feriebørn«, Arne Beltoft, er sønnen fra den gård, hvor københavnerbørnene sammen med et par piger fra nabolaget mødtes sommer efter sommer, og romanens drivkraft er relationerne mellem Arne og sommerkvintettens fire andre medlemmer og specielt hans betagelse af Freya.

Som sædvanlig hos Smærup Sørensen er kompleksiteten i kompositionen og sindrigheden i fortællestilen et iøjnefaldende træk, og springene mellem tidsplaner og fragmenter af en større sammenhæng er med til at sikre spændingen og det faste greb i læseren. At Arne Beltoft på samme tid henvender sig til sin kommende ægtefælle og til sin advokat, Den retfærdige, er et udspekuleret litterært greb.

Med støtte i en række dagbogshæfter, inspireret af et højskoleophold, leverer fortælleren noget, der med hans egne ord kan karakteriseres som »tilværelsesrapport eller tankenote«, og forfatteren bag fortælleren rammer træfsikkert et tonefald, der forener det personligt berettende med rapportens sagsfremstilling.

Højskolens prægning af sprogtonen er klar, ikke mindst, når fortælleren nærmer sig erotikken: »Faktum er vi tog de til kæresteriet tilhørende skridt kort efter mit højskoleophold«.

Dybt fascinerende

Samspillet mellem det overordnede samfundsmønster og de individuelle historier er Jens Smærup Sørensen, når han er allerbedst, og netop den kombination er bærende i »Feriebørn«, der som et ledemotiv kredser om de bibelske begreber tro, håb og kærlighed.

Ved siden af selve fænomenet feriebørn er nogle af de epoke-typiske træk i romanen for eksempel en udstykning af landbrugsjord til parcelhusgrunde, traktoren, der forårsager den gammeldags bondes død - symbolikken er ikke til at tage fejl af - og ikke mindst den nye mobilitet, som bliver en slags rød tråd i romanen, med fortællerens erhvervsskift fra landmand til præst og siden brugtbilshandler!

Det erhvervsmæssige tyngdepunkt rykker fra landbrug til stat og videre til det private erhvervsliv. Den slags pointer er der mange af i romanen.

Hvad skaber en skæbne? Det spørgsmål er centralt i »Feriebørn«, og romanens svar peger mod den treenighed af historiske omstændigheder, tilfældige personkonstellationer og personlige valg, som fortælleren personificerer med sin tilværelsesrapport.

Den jyske muld, bondekulturen og de nye tider blander blod og gloser i Jens Smærup Sørensens stil, hvor alvoren i de moralske diskussioner om tro og lov, skyld og syndsforladelse og den til tider knudrede tyngde i sproget har sit modstykke i en række gnistrende morsomme og præcise personportrætter, en farfar med et sjældent kræmmertalent, en far med hang til taler og højskoleånden i behold, en biskop med kærlighed til biler og et overbærende sindelag.

Specielt kvindeskikkelserne, bogens mor og mormor, står med deres usentimentale og virkelighedsnære livsindstilling som bindeled mellem traditionens og forandringernes danmarksbillede.

»Feriebørn« er med sit suveræne samlende greb, sit snit gennem den nyere danske historie og sin stærke skæbnefortælling dybt fascinerende. Jens Smærup Sørensen har skrevet en både tankefuld og mangfoldig roman.

Titel: Feriebørn. Forfatter: Jens Smærup Sørensen. Sider: 256. Pris: 300 kr. Forlag: Gyldendal.