»Fars pige« er velskrevet og rystende realistisk

Der er både bandeopgør og børnemord i sydafrikanske Margie Orfords seneste roman om TV-journalisten Clare Hart.

»Fars pige« af Margie Orford. Fold sammen

Alverdens fortænkte krimiplots falder pladask til jorden, hvis man stiller dem over for sydafrikanske Margie Orfords rystende realistiske handling i tredje bind (og første på dansk) i serien om den undersøgende TV-journalist Clare Hart.

»Fars pige« er en i krimisammenhænge sjældent godt skrevet og godt opbygget fortælling om sydafrikansk bandekriminalitet, korrupt politi og generel utryghed, og et godt råd er derfor at læse den på afstand af gængse mainstream-krimier.

Historien foregår i Cape Town, hvor en seks-årig pige forsvinder sporløst en sen eftermiddag efter ballet. Undervisningen er som en undtagelse planlagt til at stoppe lidt før tid, hvilket tøsen har glemt at fortælle sine forældre, og hun står derfor som den sidste elev og venter foran skolen, da en bil svinger op foran. Få sekunder efter drøner den videre, og pigen er væk.

Faren, den hårdkogte chef for politiets bandeenhed, Riedwan Faizal, anklages efterfølgende for at have bortført hende. Han ligger i krig med sin ekskone, der har planer om at flytte til Canada med deres fælles barn, og da Faizal tidligere har gemt datteren hos sig af flere omgange, er både ekskonen og de fleste kolleger overbeviste om, at han også står bag denne gang.

Faizal suspenderes, og da efterforskningen samtidig sættes på lavt blus, kontakter han TV-journalisten Clare Hart. Udover at være freelance-profiler for politiet er hun kendt i offentligheden for et program om forsvundne piger. I det voldsplagede sydafrikanske samfund dræbes eller bortføres unge og yngre piger jævnligt, og på det seneste er den uhyggelige tendens tiltaget.

Et stærkt samfundsportræt

Hart og Faizal mistænker forskellige bandeenheder for at stå bag som led i fortsatte hævnaktioner, og ved hjælp af hver sit kildenet får de kredset sig ind på underverdenens barske ledere. Det viser sig imidlertid samtidig, at brodne kar inden for politiets egne rækker er den største hindring for opklaring.

Kollegial misundelse, personlig antipati og ikke mindst udsatte betjentes angst for bandemedlemmernes hævn mod betjentenes egne familier er hovedårsagerne til, at denne og andre sager mudres til - med risiko for aldrig at blive opklaret.

Hart har sine effektive og nørdede IT-specialister til at hjælpe sig, Faizal har sine bare næver, sammen har de et næsten naivt mod til at kaste sig ind i løvens gab, og via denne deres fælles efterforskning tegner forfatteren, der er prisbelønnet journalist og præsident for sydafrikansk PEN, et stærkt portræt af det sydafrikanske samfund, dets borgere og deres hverdag.

»Fars pige« er med andre ord meget mere end en gennemsnitlig krimi med et godt plot, skræmmende forbrydere og sympatiske hovedpersoner. Den er også – eller snarere – en rammende og rørende samtidsroman, svøbt i et let lag krimifernis og bundet sammen med et kraftfuldt sprog. Den slags bøger går der ikke mange af på dusinet, og man må håbe, at resten af serien, både begyndelsen og fortsættelsen, når de danske boghandlere i nær fremtid.

Titel: Fars pige. Forfatter: Margie Orford. Oversættelse: Steen Sohn. Sider: 360. Pris: 250 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof.