Essensen

Ord som essens og klarhed er vigtige nøgler til Susanne Jorns poesi. De bliver trukket frem i Lars Bukdahls efterord til »Dagugleøjne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udvalgt poesi 1970-2010«, og de lyser hen over en stor del af udvalgets sider. Fra debuten i 1970 med »Splinterne« til de »Andalusiske øjebliksbilleder i november« fra 2010 har de korte former haft en fremtrædende plads i forfatterskabet, og samspillet med kinesiske og japanske digtformer har været en af de røde tråde.

Med sikker hånd distancerer Susanne Jorn sig fra de mest skråsikre holdninger: »Du har ret, / essenserne / skal / krystalliseres / til noget / usikkert.« Med minimalistisk omsorg og zen i sindet skriver hun: »At sidde stille / på en klippe / ved et azurblåt hav / er nok.« Så lidt, så meget. Lars Bukdahl har redigeret med fin sans for nuancerne, udsvingene og de pludselige glimt af humor i Susanne Jorns omgang med traditionerne. »Plask, plask« lyder et sted ekkoet efter et af de berømteste haiku-digte.