Erotisk brevveksling danner rammen om velskreven Brøgger-biografi

Stærk, intens og fint nuanceret Suzanne Brøgger-biografi viser, at frigørelsens frontfigur i sine unge år var splittet og formet af sin franske elskers filosofi og sexfiksering.

En meget ung Suzanne Brøgger (th) med en veninde. Udateret foto. Privateje. Foto fra bogen Fold sammen

Suzanne Brøgger var sensuel og sexet, men mere splittet end selvsikker, og så var hun langt mere fuld af smerte i sine unge år, end man umiddelbart forestiller sig. På grund af morens psykiske sygdom oplevede Suzanne Brøgger et omsorgssvigt af dimensioner.

Men om ikke andet lærte moren hende noget om skønhedens betydning i kommunikationen med omverdenen. Som da Suzanne er ked af kammeraternes drillerier, og moren roligt bemærker: »Det gør ingenting – for du har en smuk hals«!

Suzanne Brøgger tiltrak sig sandelig opmærksomhed med sit langstrakte, skønne udseende, og den franske diplomat Philippe Baude faldt for den 16-årige »kvinde af kvalitet« og brugte hende som spydspids for sine filosofiske tanker om den erotiske frigørelse, som var et brændende emne i tiden. Han var sexfikseret og dominerende, men samtidig den afgørende figur i Suzanne Brøggers liv, ham, der ambitiøst førte hende frem mod skrivningens kunst.

Den erotiske brevveksling, der spreder sig over 24 år, mellem Suzanne og Philippe har nu – sammen med det øvrige, enorme Suzanne Brøgger-arkiv – dannet basis for litteraten Louise Zeuthens velskrevne og indlevede Brøgger-biografi, »Krukke«, der i øvrigt er den første sin slags om forfatteren.

Provokerende galionsfigur

Det med krukke kan der være noget om – både bogstaveligt, æstetisk og i overført betydning – men Suzanne Brøgger så sig selv som en frihedsgudinde, og hun har også, som det fremgår af biografien, været en frigørelsens galionsfigur, der har inspireret mange og måske irriteret og provokeret flere. Men samtidig – og det er en af bogens store kvaliteter – får vi indblik i en smerterig modsætning mellem det smukke og pirrende maleri, Suzanne Brøgger ofte fremstod som i offentligheden, og det indre jeg. Det er en modsætning, Louise Zeuthen fint får frem med basis i dagbøgerne og ved hjælp af et veltrænet analyserende blik. Og det gælder også den indre splittelse hos Brøgger, der fremstår i biografien, idet Brøgger medgiver, at kampen for at frigøre lysten og kærligheden godt nok lyder fristende, men hun ved ikke længere, om hun tror på det.

Erotisk frigørelse

Det er stærk læsning, når man får indblik i modsætningerne mellem den offentlige fremtræden, det litterære jeg og de indre følelser. Debutbogen, »Fri os fra kærligheden«, blev udgivet i 1973, en tid, hvor frigørelsesbevægelser rejste sig, og grænseoverskridelse var et nøgleord. Nogle vil måske endda kunne huske, at der få år senere blev undervist på Københavns Universitet i erotisk frigørelse – ganske vist som litterært emne, men det lagde alligevel en atmosfære.

Ambitionerne og forventningspresset fra familien og Philippe var både ansporende og kvælende, eller som det hedder i biografien: »Suzanne Brøgger skal være den, der indfrier både familiens intellektuelle ambitioner og fortrængte seksuelle længsler. Hun skal erobre verden og kaste ære over sin familie – både som kunstner og som en femme fatale«. Intet under, at Suzanne Brøgger bliver angst for ikke at indeholde nok i sig selv og må se sig selv i spejlet under skriveprocessen for ikke at miste fornemmelse af identitet. Men det er netop problemet – hun bliver fanget i sit eget spejlbillede.

Ét kritikpunkt skal nævnes, idet bogen, efter Brøggers eget ønske, kun behandler de første 40 år. På den måde er der ganske vist fokus på en vigtig kulturhistorisk periode og – ikke at forglemme – på flatterende, æstetiske, intimt afslørende og pirrende billeder af den langlemmede og selviscenesættende unge Suzanne Brøgger.

Det ændrer dog ikke ved, at »Krukke« er en væsentlig bog om en forfatters fødsel, om det tætte forhold mellem erotik og skrift og om en kvindes ønske om at bruge flere sider af sig selv – både krop og ånd, skønhedssans og stridslyst. En væsentlig og fint gennemarbejdet bog med sans for de menneskelige nuancer. Stærkt læseværdig.

Titel: »Krukke – En biografi om Suzanne Brøgger«.

Forfatter: Louise Zeuthen.

Sider: 456. Pris: 350 kr.