En søn og hans fraværende mor

Ægte toner i hollandske Anne-Gine Goemans’ »Glideflugt« griber læseren om hjertet, men romanen fader ud, fordi forfatteren vil for meget.

Anne-Gine Goermans: »Glideflugt« Fold sammen
Læs mere

Det er højst relevant at pege på menneskelige flugtmekanismer. Som den hollandske forfatter Anne-Gine Goemans gør det i romanen »Glideflugt«.

Forfatteren har et sympatisk blik for en teenagedrengs utilfredsstillede, følelsesmæssige behov i denne roman, der har fokus på et distanceret mor/søn-forhold, savn, ansvar, venskab og flugtmekanismer, og som er skrevet med dramatik, rammende replikker og en pæn portion humor.

Gieles, »en ung mand med en sjette sans for træning af gæs«, bor lige op ad en lufthavn og er fascineret af historiske nødlandinger. Han lider under forældrenes problematiske ægteskab, hvor moren i lange perioder glimrer ved sit fravær.

Hun har mere eller mindre bevidst valgt at forsømme sin familie til fordel for nødlidende, afrikanske børn. Kun sporadisk skriver hun til Gieles, og man fornemmer, at hun har et tæt »samarbejde« med en spansk læge. Imens går hendes mand rundt og ligner Harrison Ford, optaget af at holde fugle væk fra landingsbanen.

Det er fint, at Anne-Gine Goemans indkredser Gieles’ savn af moren, længslen efter nærvær, morens flugt fra den familiemæssige klaustrofobi og Gieles’ ungdommeligt tænkte plan, der skal få moren til at vriste sig fri af den destruktive udlængsel.

Som det hedder et sted i romanen: »udlandet trak i hende som en stærk flodstrøm«. Det fremgår, at morens flugt ikke primært har med det smuldrende ægteskab at gøre, men snarere med manglende psykisk stabilitet.

For hende var det psykisk hårdt at få Gieles, og det er hans tanker, vi følger og uundgåeligt lever os ind i. Som når det hedder: »hans mor gik for nemheds skyld ud fra, at det gik godt med ham«.

Et blik for en teenagers drømme

Anne-Gine Goemans har blik for en teenagers drømme og længsler, sårbarhed og styrke. Den ægte tone i beskrivelsen af Gieles’ spirende teenageforelskelse og vågnende erotik – »Alle sover fremover i hver deres seng«, som faren formaner det – åbner for læserens medleven.

Skildringen af det nære, venskabelige forhold, der opstår mellem Gieles og den inspirerende Waling, som giver ham et blik tilbage i tiden, griber ligeledes.

Men den empatiske tone fader ud til fordel for det konstruerede. Med beskrivelsen af Walings baggrund tegnes der ganske vist en interessant modsætning op mellem Walings kvælende tætte opvækst, hvor moren har opfattet ham som en »udbygning« på sig selv, og Gieles’ distancerede moderskikkelse.

Men det er skåret for firkantet ud, når Walings ekstreme fedme beskrives som en spiseforstyrrelse opstået i kølvandet på en familiehemmelighed med tråde til et flyselskabs hemmelighed.

Man ville ønske, at Anne-Gine Goemans havde givet sig selv mulighed for at blive i det psykologisk undersøgende – den indlevede beskrivelse af flugtmekanismer og dét, der følger efter. Det er her, teksten har flyvehøjde.

Titel: »Glideflugt«.

Forfatter: Anne-Gine Goemans.

Oversat af: Lise Bøgh-Sørensen og Gudrun Gilhuis-Glenthøj.

Sider: 418. Pris: 390 kr.

Forlag: Turbine.