En sailor gik i land og Jimmy kom til verden

I Jimmy Jørgensens erindringsbog »Stilledal« spiller beskrivelsen af musik- og skuespillerkarrieren biroller, mens de personlige og private historier stjæler showet.

Jimmy Jørgensen fortæller ærligt i sin nye biografi om et liv med stoffer, damer og fuld fart på alle kedler. Arkivfoto: Morten Germund Fold sammen
Læs mere

Det stod ikke skrevet i drejebogen, at Jimmy Jørgensen skulle blive en succesfuld entertainer. Slet ikke. Jimmy var som udgangspunkt en fejl-tagelse. Han kom til verden, efter at 17-årige Inge Martha i sommeren 1963 mødte den charmerende engelske sømand Jim på et amagerkansk værtshus.

Der var lir i luften, når disse sailors gik i land. Inge Martha blev gravid. Hun fortalte det til Jim, som dog måtte rejse med »baconbåden« tilbage til England, men han lovede at komme igen fjorten dage senere. Det skete ikke. Han havde glemt at fortælle hende, at han havde kone og børn hjemme i York.

Inge Martha forsøgte desperat at fremprovokere en abort ved at køre ned ad en kældertrappe på sin gamle cykel. Uden held. Jimmy kom til verden i 1964. Født til dårlige odds.

I erindringsbogen »Stilledal«, der er skabt i samspil med journalist Andreas Fugl Thøgersen, fortæller Jimmy Jørgensen åbent og usentimentalt om sit liv i erindringsglimt. Et begivenhedsrigt liv med stoffer, småkriminalitet og masser af kvinder, ikke mindst.

En af bogens styrker er det stilistiske greb, hvor der sprogligt veksles mellem første- og tredjepersonsbeskrivelser. Jørgensen beretter som førstehåndsvidne om sine oplevelser, hvorefter Thøgersen elaborerer og perspektiverer. Det giver en god dynamik.

En anden styrke er den stærke miljøskildring af de nu forsvundne københavnske arbejderkvarterer.

Fraværet af en faderfigur og den rå opvækst med den purunge mor i titlens Stilledal-kvarter i Vanløse er bogens omdrejningspunkter. Jimmys videre udvikling har ifølge ham selv rod i opvæksten.

Hans sult efter kvinder, fest og ballade, rodløsheden og hans søgen efter faste rammer. Det er ifølge ham selv behov, der er udklækket i barn- og ungdommen. Guf for freudianere.

Bogen fokuserer på begivenheder, der har rundet Jørgensen som menneske, snarere end den går i dybden med hans faglige bedrifter. Tiden som sanger i rockgruppen Hotel Hunger og hans senere omfangsrige skuespilarbejde berøres kun overfladisk.

Man får fragmenter fra 80ernenes københavnske punkmiljø, som Hotel Hunger aldrig blev en integreret del af, og der er kortere passager om arbejdet med forskellige plader og teaterstykker. Men disse bruges hovedsagelig som løftestænger til at udfolde andre historier såsom det brødrelignende venskab med musikeren Povl Kristian Mortensen samt en periode, hvor Jimmy Jørgensens stof- og alkoholforbrug eskalerede helt ud af kontrol, hvilket kulminerer med et paranoia-anfald under en opførsel af »Jesus Christ Superstar«.

Søger man derimod større indsigt i musikproduktion og de mange teater- og filmroller, er dette ikke bogen. man bør læse. Det er ikke dens fokus. Disse væsentlige sider af fortællingen om Jimmy Jørgensen kunne man godt ønske sig udfoldet mere fyldigt. Det er trods alt i kraft af dem, at vi gider læse en erindringsbog, der handler om ham.

Ikke for at negligere hans, indrømmet, temmelig fortællevenlige og følelsesturbulente opvækst og privatliv, men et lidt større indblik i hans tanker omkring musikken og skuespillet ville kun styrke helhedsindtrykket af Jimmy Jørgensens livskrønike yderligere.

Titel: »Stilledal«

Forfatter: Jimmy Jørgensen  Forlag: Gyldendal  Sider: 217  Pris: 299,95 kr.