En æske fuld af ord

Forlaget Korridor udgiver en sand gaveæske af tekster, skrevet af digtere fra Nørrebro og Nordvest.

Ordet antologi kommer fra græsk og betyder blomstersamling, og en antologi er netop en blandet buket af tekster, ofte inddelt efter genre: Digte, kortprosa, noveller, eller tematisk: Krig, kærlighed, barndom osv. Da man i sagens natur kan komme vidt omkring på lidt plads i en antologi, er formen meget populær i undervisningssystemet, og der synes at være en evig produktion af nye antologier til gymnasiet. Problemet med en antologi er naturligvis, at det enkelte bidrag forsvinder i mængden. Men måske kan man arbejde anderledes med antologibegrebet - præsentere hver blomst, hver tekst, som og for sig selv, men alligevel bibeholde ideen om en samling?

Det er i al fald tanken bag det nystartede forlag Korridors første udgivelse: »NNV Korridorer«, som i stedet for at samle tekster sammen i én bog, udgiver hver tekst som en selvstændig lille bog, samlet i en boks. Boksen er en fin æske i riflet pap, der rummer syv små tekstbøger, en CD med lyd og lyrik, og en tekst om projektet. Bøgerne, der er lidt større end pixibøger, har alle en fotografisk forside i form af natlige kig gennem vinduer på Nørrebro, skabt af fotokunstner Sidsel Becker. Udgangspunktet er NNV, Nørrebro og NordVest, hvor alle de skrivende bor. Men teksterne kommer vidt omkring i tid og sted.

Altid overraskende Harald Voetmann præsenterer et tilsyneladende gammelt brev fra stakkels H, anbragt i et bibelsk inferno på Valdemar Mortensens Afholdshjem i Faarvejle, hvorfra han sender et nødråb til sin Ellen: »Jeg længes efter dig, men kun som jeg længes efter enhver Kontur i denne Sky af Ysop«. Bidraget, som er et af de bedste, kunne være fundet i gemmerne i den Nørrebrolejlighed, hvis vindue, emmende af det gamle Nørrebro, man ser ind af på forsiden. Maja Elverkilde bidrager med fortællingen »Brun Bjørn«, som handler om pubertetens vilde ritualer, om at være kejtet og svedende spærret inde i sin ham, og om Ungarns Sletter. Martin Johannes Møllers åbner et blik til en skrivendes Nørrebrohverdag gennem dagbogens notater. Teksterne korresponderer fornemt med forsidens nattelysende møntvaskeri.

Politiske statements

For tiden klages der over, at forfatterne ikke beskæftiger sig med politik. Men det passer ikke, de yngre forfattere gør det bare på en anden måde end Carsten Jensen. F.eks. i Kristina Stoltz fine tekst »Lufthuller«, som præcist fanger frustrationen over, at man på sin vis vænner sig til at leve med at Ungdomshuset rives ned, at Brorsons Kirken rømmes, at klimaforandringer præsenteres som naturlig udvikling. Digteren Nikolaj Stochholm formulerer det således: »Jeg anerkender ingen/anden ydre grænse/for hjertet end kroppen/og den er ingen/nationalstat.«

Bag et laset gardin finder man Kasper Nørgaard Thomsens aggressive mix om serbiske og danske erfaringer, mens man ser ind bag persiennen til PH-lampen i Trisse Gejls sociologiske miniroman om fællesskab og intolerance i den bedrestillede forstad Emdrup, som jo også er en del af Nordvest. Som rosinen i pølseenden rummer boksen en skøn CD med lyd af Frithjof Toksvig, Martin Ryum og tekster af Stoltz og Voetmann.

Antologien fås i et udvalg af boghandlere og på cafeer, og ved henvendelse til www.forlagetkorridor.blogspot.com for 175 kr.