Døden i Venedig

Bøger: Blod fra en stenDonna Leon har skrevet endnu en kultiveret kriminalroman fra Venedig, hvor kommissær Brunetti vandrer rundt i den labyrintiske by på jagt efter den sandhed, der let forsvinder i tågerne.

For venner af Venedig er det en særlig glæde at læse en kriminalroman af Donna Leon.

Hun er en amerikaner i Venedig; bosat i byen gennem adskillige år, hvor hun har anvendt La Serinissima den mest ophøjede og lysende stad som kulisse for sine lettere tilbagelænede historier om menneskelig dårskab.

Som i forgængerne er persongalleriet nogenlunde det samme og nogenlunde lige så stereotypt. Man ikke undgå at føle sympati for bøgernes hovedperson, den livsnydende, lettere desillusionerende men moralsk standhaftige kriminalkommissær Brunetti og hans lille kernefamilie med de politisk korrekte holdninger. Hans overordnede er som det ofte er tilfældet i kriminalromaner selvfølgelig selvhøjtidelige og inkompetente, og længere oppe i hierarkiet forsvinder sandheden i det hele taget meget nemt i korruption og forskellige sikkerhedspolitiske forviklinger.

Så kommissær Brunetti får brug for hjælp hist og her og i alle sociale lag blandt de indfødte, der nok kan kende en venetianer, når de ser og ikke mindst hører ham, da en vu cumprà møder døden i Venedig. En vu cumprà er en af de talrige sorte mænd, der også i Venedig sælger næsten ægte tasker fra Louis Vuitton, Gucci og Prada de steder, hvor turisterne kommer. Mord og voldsforbrydelser forekommer sjældent i byen i lagunen, og til trods for at de sorte gadesælgere ikke ligefrem er populære blandt dem, der bor og arbejder i byen, er mordet en gåde, der ikke bliver mindre af, hvad Brunetti til alles overraskelse finder hos den døde og siden finder ud af, da han trods modvilje fra sine foresatte forsøger at opklare sagen.

For mennesker med kendskab til byen er det meget charmerende at følge Brunetti rundt i Venedigs calli, campielli e canali, og forfatteren har et fint blik for turisternes, ikke mindst hendes landsmænds, smagløse måde at klæde sig på, men som de fleste af hendes foregående bøger er også»Blod fra en sten« trods alvoren en hyggelig og nydelig, kultiveret affære, der ligger langt fra kriminalistiske mesterværker med samme by som ramme som eksempelvis Michael Dibdins »En jagt på skygger«.