Det store i livet

Tanne og Tommy, fotograferet 1908. Foto fra bogen: Privateje/Henriette Tost. Fold sammen

Tidligt i livet aflagde Wilhelm Dinesens faderløse børn et løfte, der skulle holde for livet. Det ene barn, Tanne (Karen Blixen) var dengang 21 år, og lillebror Tommy (Thomas Dinesen) var blot 14 år. Sammen bevægede de sig gennem Folehaveskoven bag Rungstedlund, der var familiens bolig. I dyb samhørighed og i mindet om faderen, der for børnene helt uforståeligt havde begået selvmord, da de var små (Tommy husker ham ikke længere), indgår de pagten ved en stor kampesten i skoven: De skal »tjene Guden. Faders Gud. Det store i livet. Det, der ligger i et andet plan. Det eneste, der gør livet værd at leve.«

Pagten bliver senere i livet til skæbne for dem begge. De forfølger sporet i de store begivenheder, det eventyrlige og grænseoverskridende, som forfatteren tilføjer. Og det er det spor og denne afsindigt ambitiøse selvforståelse, Tom Buk-Swienty forfølger og undersøger med lidt for stor iver, dybt ned i detaljen hele vejen igennem »Tommy og Tanne«. Hvad Tanne angår gennem de første lovende, men også trælsomme år på den skrantende farm for foden af Ngong Hills i Kenya og gennem hendes vaklende kærlighedsforhold til Bror von Blixen-Finecke, der nok sikrede hende titlen som baronesse, men som også smittede hende med syfilis.

»Tommy og Tanne« er første bind af to og har Thomas Dinesen som hovedperson (i andet bind får Karen Blixen hovedrollen, det glæder vi os til.)

Han, Thomas Dinesen, får ærefuldt og forpligtende mellemnavnet Fasti efter forfaderen, der allerede i slutningen af 1500-tallet opførte slægtens hovedsæde, herregården Katholm på Djursland. I en sælsom scene beskriver Karen Blixen senere sin ankomst som teenagepige til herregården som en indvielse til den elskede, afdøde fars slægt, miljø og aristokratiske levevis og tankesæt. Til en slags åndeligt adelskab, der livet igennem satte hende på sporet af »det store i livet«, og som hun gennem sin heftige brevkorrespondance – bogens mest interessante indslag – forsøger at drage lillebroderen med i. Da Thomas efter onklens død står som enearving til faderens nu dybt forgældede og misrøgtede barndomshjem, opfordrer Tanne ham indtrængende til at overtage godset. Han takker klogeligt nej. Forinden har han dog som 23-årig arvet Det Wentzel Dinesenske Fideikommis, der gør ham hovedrig og økonomisk uafhængig resten af livet. Det er en væsentlig del af den mere håndgribelige side af familieskæbnen, der nok er med til at give hans liv retning mod det uforetagsomme.

Efter pagten med storesøster om at finde det store i livet går Tommy i faderens fodspor som kriger. Bogen leder ad den vej – meget velkomment, må man formode – den nidkære krigshistoriker Tom Buk-Swienty ind i Første Verdenskrig. Fortællemæssigt bliver dét således bogens hovedspor. Men hermed afspores det dobbeltspor, der ellers var stukket ud: Det symbiotiske forhold mellem de to hovedpersoner, der nok stadig brevveksler under Tommys indædte kamphandlinger i krigshelvedet, men som af naturlige årsager fjerner sig fra hinanden i stadigt mere udvandede forsikringer om savnet.

Ad store omveje og trods forsinkelser lykkes det endelig Thomas Dinesen at nå frem til Vestfronten i Frankrig som rekrut i The Royal Highlanders of Canada. Rekruttiden i Montreal i Canada og i England forekommer i skildringen lige så kedelig som denne anmelders egen i Avedøre. Men store bedrifter og Victoriakorset venter, og der er rigelig, omend vægelsindet kvindelig adspredelse undervejs. Brevvekslingen – også den med »matriarkatet« hjemme på Rungstedlund – antager, som Tom Buk-Swienty bemærker, efterhånden udpræget heltedådsretorik, men den klarer bogens realistiske skildringer af den industrialiserede krigsmaskine sig befriende udenom, altimens det biografiske hovedsigte fortaber sig i krigshistoriens detaljer.

»Tommy og Tanne« rummer mange befriende sideblikke på familielivet derhjemme. I Afrika kompliceres forholdene under økonomiske kriser for farmen og en truende skilsmisse. Alle de ting, som i næste bind om de to uadskillelige søskende i Afrika, forhåbentlig vil føre læserne tilbage til hovedsporet om »det store i livet«.

Titel: Tommy og Tanne
Forfatter: Tom Buk-Swienty. Sider: 480. Pris: 350 kr. Forlag: Gyldendal.