Det store bogudsalg forsvinder

Det er slut med det store bogudsalg, hvor landets boghandlere går sammen om at sælge bøgerne billigere. De store bogkæder vil nemlig hellere lave deres egne udsalg. Det betyder færre bøger at vælge imellem, frygter internetboghandlen Saxo.com.

Det er slut med boghandlernes store, fælles bogudsalg. I stedet har de store boghandler- kæder, der sidder på omkring 75 pct. af boghandlen i Danmark, valgt at holde deres egne udsalg i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen Jessen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Igennem årtier har der været tradition for, at de danske bogbutikker omkring 1. marts slog dørene op for et stort, samlet bogudsalg, men sådan bliver det ikke i år. I stedet for at alle landets boghandlere – store som små – sammen vælger, hvilke bøger der skal sælges billigere, har de store boghandlerkæder, der sidder på omkring 75 pct. af boghandlen i Danmark, nemlig valgt at holde deres egne udsalg i år, mens man dropper det fælles.

Det er et problem, mener internetboghandlen Saxo.com. Her frygter man nemlig, at det vil presse nogle af de smallere bøger, som ikke sælger så godt, ud af markedet. Til skade for bogelskerne, der får færre bøger at vælge imellem.

»De bøger, som de store kæder tager ind på deres udsalg, er typisk fra de store forlag som Gyldendal, Politiken og Aschehoug. Kendetegnende for det gamle bogudsalg var, at en række mellemstore, knap så kendte og højt profilerede forlag med en underskov af titler, her fik mulighed for at sælge de bøger. Nu kommer fokus i højere grad på bestsellerne,« mener Jørgen Balle Olesen, der er adm. direktør for Saxo.com.

Færre titler på udsalg
De seneste år er antallet af bogtitler på det store bogudsalg faldet. Sidste år rummede fælleskataloget kun 599 bøger, hvor det tidligere har været oppe på omkring 1.200. Og hos Den danske Boghandlerforening begrunder man da også nedlæggelsen i, at bogudsalget ikke længere har den betydning, det havde tidligere. De enkelte butikker kører nemlig i stigende grad løbende kampagner hen over året, og mange ønsker desuden at fokusere deres udsalg mere og satse på en bestemt type bøger, lyder det.

»Det er den tendens, vi har set igennem nogle år, som boghandlerne nu tager konsekvensen af og siger, at så kan vi lige så godt gøre det på den måde, at der i den enkelte butik er fuldt fokus på det, den satser på,« siger formand Bjarne Ponikowski, der desuden er adm. direktør hos Gad. Han tror ikke, at det fører til færre bøger at vælge imellem for danskerne, men han medgiver, at de skal lede mere efter dem.

»Der vil stadig være et bogudsalg, men man skal kigge sig lidt mere for, fordi de enkelte butikker fokuserer mere snævert på, hvilke bøger de vil have. Så jeg tror, at der vil blive solgt lige så mange forskellige bøger, som der hele tiden har gjort, men det bliver ikke det samme udbud, der er i alle butikker,« siger Bjarne Ponikowski.

Hos Saxo har man taget konsekvensen af nedlæggelsen af det samlede bogudsalg og laver et alternativ til de store kæders udsalg. Internetboghandlen har indgået samarbejder med en række forlag omkring et titeludbud på omkring 5.000 bøger, der vil blive solgt på tilbud i internetboghandlen.