Det her er en bemærkelsesværdigt besynderlig bog

Bjørn Themsen har begået en roman, der former sig som et roadtrip igennem Europa.

Turen går blandt andet til oktoberfesternes München. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Gebert
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På side 89 sætter Bjørn Themsen det sidste punktum i sin bemærkelsesværdigt besynderlige bog »Autoatlas«.

Derefter følger nogle sider, der er tomme, bortset fra linjerne, som helt klart leder tankerne i retning af et stile- eller kladdehæfte. Her er vi nået til de sider, som forfatteren ikke fik skrevet på, og som antyder, at romanen er uafsluttet eller i hvert tilfælde munder ud i et stort spørgsmålstegn. Eller står de tomme sider simpelthen som en opfordring til læseren: Værsgo! Skriv selv videre på historien.

»Autoatlas« er en gennemført blandet affære. Fremme ved side 89 sidder man som læser både en smule stakåndet og forvirret tilbage. Hold op, hvor er der hobet meget op på de relativt få sider, og hold da op, hvor er der lagt mange spor ud. Nogle af dem uden tvivl også en slags vildspor.

Umiddelbart har Bjørn Themsen leveret et regulært roadtrip. To barndomsvenner, den ene forladt af sin kæreste, den anden døende, drager i en Citroën Pluriel ud i Europa på jagt efter meningen og sandheden. Lübeck! Berlin! München! Venedig! Rom! Det går derudad.

Undervejs samler de to venner forskellige piger op, først og fremmest Annah med de svulmende læber, men senere også både bådflygtningen Ajura og Joan eller Heidi frisk fra fadølsfadenes og oktoberfesternes München.

Spænd sikkerhedsselen

Mens de to venner venter på døden og sandheden, knepper de på livet løs, drikker sig mere end almindeligt skæve, brækker sig, sidder på toilettet med forstoppelse, dyrker brudstykker af europæisk historie og dannelse fra »Døden fra Lübeck« til Casanova og Gunnar Ekelöf og hengiver sig til mærkelige lærdomstrips af absolut eksotisk karakter, hvor grænserne mellem den leksikale viden og den rene fiktion er grundigt slørede.

Forskellige kriminelle udskejelser a la Bonnie og Clyde eller Thelma og Louise er med til at sætte kulør på køreturen, og en pistol hører til historiens mest foruroligende og skæbnesvangre rekvisitter.

I forlagsmeddelelsen, som forfatteren med garanti selv har skrevet, bliver »Autoatlas« kaldt en både ”rodet og beskidt” historie, og helt løgn er det ikke. En række påfaldende uoverensstemmelser i tekstforløbet, og nogle nærmest ikke-dechifrerbare sexfantasier hører til de fænomener, som nok vil få nogle læsere til at træde på bremsen, selvom det hele sikkert lader sig forklare med den særlige urenhedens æstetik, som Bjørn Themsen åbenlyst dyrker.

Men samtidig med at irritationen og frustrationen ligger på lur, så er der også et umiskendeligt drive, en solid portion sort humor og en oplagt original tone i mange af bogens passager, som alligevel et godt stykke af vejen gør, at man som læser forsoner sig med rodet og gør sit bedste for at holde rede på romanens mange spor, som slynger sig ud og ind mellem hinanden som de vildeste motorvejs ud- og sammenfletninger omkring en større tysk by.

Med sikkerhedsselen solidt spændt er en testkørsel med Bjørn Themsen klart nok en mulighed.

Titel: Autoatlas. Forfatter: Bjørn Themsen. Sider: 96. Pris: 149 kr. Forlag: Forlaget Fuglekøjen.