Det er sfærisk, skævt og sjovt

Louis Jensens og Lilian Brøggers nye bog er – igen – en børnelitterær begivenhed.

Midtvejs i Louis Jensens »Hurra & velkommen! Nye firkanter« finder man teksten: »En otte hundrede og/enoghalvtredsindsty-/vende gang var der/tre blomster. Den ene/var pigen. Den an-/den var drengen. Den/tredje var eventyret.«

Den historie opsamler selve kernen i Loius Jensens projekt, her hvor vi nærmer os slutningen: For 22 år siden lagde han ud med at ville skabe i alt 1001 tekster på mellem syv og 17 linjer, fordelt på 11 samlinger og sat op som grafiske firkanter midt på siderne. Sfæriske, skæve og sjove historier.

Alle samlingerne har været illustreret af Lilian Brøgger, der fletter enkelte tekstelementer ind i poetiske og vildt forunderlige billeder. Denne gang er de udført med akvarel, akryl og collage, tegnet op med tynd pen. På det første opslag står der et stort træ med kvikke kaninhoveder som blade og rødderne godt plantet i et hjerte, og allernederst ved roden ses et hul, som inviterer indenfor i det eventyr, som den allersidste historie fortæller om.

Det er en børnelitterær begivenhed, hver gang der udkommer en ny samling af Louis Jensens og Lilian Brøggers firkantede historier, og selv om abstrakte og alvorlige historier efterhånden fylder mere, er der stadig plads til de konkrete. Som den om ham, der bliver så træt af at gå i skole, at han laver en robotkopi af sig selv. Da læreren opdager det, vil han også have sig en robot, og til sidst er det kun »den flittige Lise, der møder op hver morgen.«

Eller hvad med historien om forfatteren, som kun kan skrive den midterste del af sine historier, men er så heldig at bo mellem én, der er god til begyndelser, og en anden, der er god til slutninger? Så kan han liste ind og stjæle fra dem hver dag. Eller historien om ham, der er en fugl, og som efter tre år føler hjemve, men ender som en ret på forældrenes middagsbord? Denne historie spiller sammen med en anden, hvor døden sætter sig på fortællerens hånd. »Dig er jeg ikke bange/for, sagde jeg. Så følg med,/sagde døden, og nu blev jeg/suget ind i en stor, hvid hvir-/vel, og der var en hvid fugl/med næb af rødt glas. Jeg/er din mor, sagde fuglen. Og/jeg er din far, sagde døden.«

Historierne bevæger sig mellem det søde og jublende forelskede og det groteske og barske. Man kan aldrig forudse den næste tekst eller det næste billede, men hvirvles rundt i den brøggerske og jensenske eventyrtumbler i en på én gang glad, berusende let og meditativ stemning. Ord vendes på hovedet, ting skifter betydning. Samlingen domineres af fugle, hjerter, musik, katte og hunde. Der er meget om kæresten og om taknemmelighed over, at alt fra hånd og hjerte over sol til stole fungerer, og at Gud er i alle ting.

Projektet ligner »Tusind og én nat«, der holdt fortælleren i live. Hver gang, der udkommer en ny samling på 100 historier, beviser det, at Louis Jensen lever. Opkvikkende vitaminindsprøjtninger til både læsere og forfatter.

Titel: Hurra & velkommen! Nye firkanter Forfatter: Louis Jensen Illustreret af: Lilian Brøgger Sider: 144 Pris: 250 kr. Forlag: Gyldendal