Der knaldes i stearinlysets skær

Sylvia Days »Tryllebundet« er lige så spændende som at se Barbie og Ken gnide deres hårløse plastikkroppe mod hinanden.

Hvordan kan det være, at så mange kvinder er tiltrukket af et univers, hvor kvinder bliver kaldt »missekat« og underkaster sig halvanalfabetiske mænds dominansfantasier? Foto: Iris Fold sammen

De har karamelfarvet hud, skinnende hår, tætte øjenvipper, fyldige læber og perfekte kroppe. Når de tager på »arbejde«, er det på ansigtsløse steder, hvor man går i pencilskirt og konstant er til frokostmøde. De har hverken familie eller venner, de læser ikke bøger, og de taler heller ikke særligt meget sammen. Til gengæld knalder de uafladeligt.

Barbie og Ken slår sig løs i Sylvia Days »Tryllebundet« og får så imponerende orgasmer, at denne anmelder er helt misundelig. Ifølge bogen kan de nemlig blæse stearinlys ud – og tænde dem igen. Og selvfølgelig knaldes der i stearinlysenes skær, ligesom lagnerne er af silke, vinen er liflig, og kvinder stortrives med underkastelse og næres af mandens begær og virile brøl.

Alt det kan man grine meget af, men Sylvia Day har ikke desto mindre tjent kassen på at fodre læserne med lummer sex. Og respekt for det. »Tryllebundet« indskriver sig – sammen med forgængerne »Blottet for dig«, »Spejlet i dig« og »Bundet til dig« – i den (surprise!) husmorpornografiske genre, hvor der bliver set stort på banaliteter som plot og interessante karakterer. Hovedpersonen er Disney-porno iført perlekæde, bogen er de uoriginale klicheers buffet.

Så nok er »Tryllebundet« en banal gang mummyporn, men genrens attraktion er ikke desto mindre fascinerende. For hvordan kan det være, at så mange kvinder – ifølge forlaget har 100.000 danske kvinder købt en af Sylvia Days skodbøger – er tiltrukket af et univers, hvor kvinder bliver kaldt »missekat« og underkaster sig halvanalfabetiske mænds dominansfantasier? Er der tale om en bizar længsel efter det patriarkalske samfund, som nogen feministiske forskere vil mene at vide, eller er det kvindefrigørelsen, der fejrer, at den nu er fri nok til også at blive bundet?

Det må være op til den enkelte læsers Y-kromosom at afgøre. Snart ligger bogen (en ubeskyttet titel, der bare dækker over, at noget er trykt på papir – ligesom pornoblade) i stabler i Netto, og så kan man jo selv tage for sig af retterne. Eller lade være.

Titel: "Tryllebundet". Forfatter: Sylvia Day. Oversat af: Louise Ardenfelt Ravnild. Sider: 192. Pris: 150 kroner. Forlag: Politikens Forlag.