Den store sang

Lyrik: »Sidste digte«. I 1973 døde en af verdenslyrikkens giganter, nobelprismodtageren Pablo Neruda.

I årene efter Nerudas død udkom otte samlinger med efterladte digte, og det er blandt dem, den glimrende oversætter Peer Sibast nu har valgt ud til et på enhver måde fantastisk bind »Sidste digte«. Den sene Neruda skriver stadigvæk stærke politiske tekster, men især er det glæden over hverdagens elementære gaver, der præger bogen, og så de undrende spørgsmål fulde af poetisk underfundighed. Kærlighedsdigteren Pablo Neruda tager bevægende afsked i digtet »Slutning«, der helt nøgent konstaterer, at »det var så smukt at leve,/da du levede!«. »Sidste digte« er en storslået understregning af formatet i Pablo Nerudas sang til verden. Sprogets lysninger

Kombinationen af enkelhed, koncentration og de pludselige sproglige overraskelsesgreb hører til Marianne Larsens særlige kendetegn. I »Par i disede haver« - værk nummer nogle-og-fyrre - træder Marianne Larsen fra byen ud i naturen og tager de skridt, der »er præcis et ravstykke og en valmue værd«. Med en virkningsfuld naturkodning af ord og billeder skaber forfatteren sine utopiske mod-billeder til by-jag, hverdags-gråhed og mediestøj. Modsætningerne i Marianne Larsens nye digte er velkendte, men hendes evne til at finde nye poetiske stier frem til sprogets lysninger er enestående. I »Par i disede haver« tager Marianne Larsen sine ordskridt med stille præcision. Hun kan kunsten at skrive naturen ny og nær for øjnene af læseren.

Marianne Larsen: »Par i disede haver«. Digte. 57 sider, 169 kr. Borgen.Myggejagt i orkanens øje

Billedstormeren Asger Stig Møller er tilbage med nye digte. Med den besynderlige digterfigur Conrad Ferdinand Meyer som en gennemgående størrelse og under overskrifter som »Opgravning af ukendte frugter«, »Amok i det blå«, »Udkast til morder« og »Myggejagt i orkanens øje« går Asger Stig Møller til sproget og verden med sin særlige blanding af fascination, afsmag og oprør. Karakteristisk for forfatterskabets omgang med normer og autoriteter er den opsigtsvækkende komma-teknik, som forfatteren indfører i »Manden der så fontænerne«. Nye nuancer lokkes ud af ordene med »Alt t,ydes i sl,øret« - det er da et apropos til diskussionen om ny- og gammel tegnsætning som virkelig rykker. Asger Stig Møller holder - for nu at sige det med en af hans egne karakteristiske overskrifter - »deliriernes« fane højt.

Asger Stig Møller: »Manden der så fontænerne«. Digte. 171 sider, 198 kr. Attika.