Den italienske tilstand

En ny dansk bog om italiensk fodbold beskriver underholdende og indsigtsfuldt, hvor svært det er at finde ud af, hvor fodboldbanen slutter og samfundet begynder.

Inters Hugo Armando Campagnaro, kæmper mod Parmas Raffaele Palladino, i den italienske Serie A. Foto: Olivier Morin/AFP Fold sammen

Italiensk fodbold er udadtil blegnet en smule inden for det seneste par år.

Pengene er i England, og de bedste spillere befinder sig enten i Spanien eller i Bayern München. Men på de indre linjer er der stadig masser af liv i støvlelandet, og kærligheden blandt fodboldfans verden over til det italienske galehus, med alt hvad det indebærer, vil aldrig falme, trods vigende international dominans.

Og hvorfor er det nu sådan? Hvad er det, der bliver ved med at fascinere ved italiensk fodbold? Måske er det, at det intet andet sted i verden på samme måde afspejler hele samfundet på godt og ondt. At fodbold i Italien påvirker og påvirkes af, hvad der foregår uden for banen. At det, der foregår på et italiensk fodboldstadion, til enhver tid kan lære os noget om Italien som nation. Om landets tilstand lige nu og her.

Det er denne interessante præmis, der er udgangspunktet for de to danske fodbold- og italienkendere Jesper Ralbjergs og Mikael Sørensens nye bog, »Calcio Italiano«. Over en række kapitler graver de sig helt ind på selve den italienske folkesjæl og landets kulturelle, økonomiske og politiske habitus, med fodbolden som den bærende ramme. Og lad det være sagt med det samme: det er både skræmmende og fascinerende læsning.

Allerede på en af bogens første sider mødes vi af billedet af Mussolini med strakt arm – diktatoren, der grundlagde Serie A, og hvis kontrafej man stadig den dag i dag kan se side om side med hagekors på bannere blandt tifos på de italienske stadions. Herefter kaster forfatterne sig direkte ind i historien om det italienske landshold under titlen »Michelangelo møder Machiavelli«. Så er man i gang og måske lyder det en anelse tungt, men det er det ikke, for sproget flyder let, og anekdoterne spredes med gavmild hånd over siderne.

Udstiller den italienske inkompetence

Man kan med rette sige, at hele bogens præmis er en stor mundfuld at sluge for de to forfattere, men det lykkes faktisk ikke mindst takket være de fikspunkter, der bliver sat. Vi får historierne om store spillere som blandt andre Giuseppe Meazza, Silvio Piola, Dino Zoff, Paolo Maldini, Alessandro Del Piero og naturligvis Mario Balotelli, men det er først og fremmest det imellem, der hæver denne bog op over mængderne af anden fodboldlitteratur på markedet lige nu.

Kapitlet »Højt at flyve« om italiensk fodbolds økonomiske forfatning hudfletter nådesløst inkompetencen og de manglende evner til at trække Italien ind i en moderne økonomisk virkelighed, glimrende krydret med diverse tal og statistikker, der udstiller problematikkerne med al ønskelig tydelighed. Indtægterne halter gevaldigt i italiensk fodbold, der på alle parametre må se sig udspillet af ligaer og klubber fra Spanien, England og Tyskland.

Og så helt uundgåeligt kapitlet om Silvio Berlusconi og de italienske medier, hvor de to forfattere effektfuldt forsøger at sætte det italienske vanvid ind i en dansk kontekst. Den bliver måske trukket en smule for langt, men sjovt er det, når en karriere som TV-pige, en såkaldt »veline«, med alt hvad det indebærer, bliver sat ind i hjemlige rammer.

»Calcio Italiano« er underholdende læsning – men også læsning, man bliver klogere af. Kærligheden til landet, dets indbyggere og naturligvis ikke mindst nationalsporten skinner meget tydeligt igennem hos de to danske ophavsmænd, der imidlertid ikke forfalder til skønmaleri, men griber fat ved nældens rod og underbygger deres egen viden med udtalelser fra en lang række eksperter som fodboldhistorikeren Svend Rybner, italienseksperten Thomas Harder og de tidligere professionelle spillere Thomas Helveg og Allan Gaarde, der begge har mærket det italienske fodboldvanvid på egenkrop.

Tilbage står spørgsmålet så, om italiensk fodbold har en fremtid? Eller om korruption, finanskrise, inkompetente ledere og forældede traditioner har ødelagt det hele? Hvis man skal følge denne bogs præmis, så må man i samme åndedrag spørge, om hele det italienske samfund har en fremtid? Svaret må vel være ja, men ikke uden forandringer, som et af denne bogs afsluttende kapitler også kommer ind på. Ifølge Thomas Harder skal landet ud af situationen for eller imod Berlusconi for at kunne skabe reel forandring. Den økonomiske udvikling hænger sammen med landets politiske udvikling, og før økonomien kommer på rette spor, vil italiensk fodbold ikke genvinde fordums storhed.

Men den vil aldrig dø. Dertil er dramaet alt for stort.

Titel: »Calcio Italiano – Kultur, politik og økonomi på banen«.

Forfattere: Jesper Ralbjerg og Mikael Sørensen. Sider: 300, illustreret.