Den beskidte krig er blevet til tegneserie

Bevægende skildring af Joseph Joanovicis karriere som jødisk skrothandler og milliardær under den tyske besættelse af Frankrig.

Der findes kun ganske få tegneserier, der virkelige rører hjertet. Ikke, fordi tegneserier ikke kan være stor kunst, eller fordi deres skabere ikke har hjertet med i det de laver. Men fordi tegneserier som oftest har et andet ærinde. De kan være smukke, sjove, drønspændende eller intellektuelt udfordrende, som den store mængde såkaldte graphic novels, der er udkommet gennem de seneste 20 år. Men følelser overlader tegneseriemediet gerne til film eller romaner.

Fabien Nurys og Sylvain Vallées lange, prisbelønnede tegneserie »Der var engang i Frankrig« er en undtagelse. Som læser gribes man oprigtigt af den utrolige historie, der er baseret på virkelige begivenheder.

Den er mesterligt udført og går uforfærdet i kødet på Frankrigs store mudrede nationaltraume, den tyske besættelse under Anden Verdenskrig. Den handler om den virkelige person Joseph Joanovici, en rumænsk skrothandler der hverken kunne læse eller skrive, men som blev en af Paris´ mest magtfulde personer under besættelsen, og det på trods af sin jødiske herkomst.

Med en stor episk armbevægelse begynder den seks album lange historie om Joseph Joanovici under kosakkernes pogromer i Rumænien i begyndelsen af forrige århundrede. Som var det en film af Sergio Leone, ser drengen Joseph sine forældre blive henrettet, samtidig med at han tager en yngre pige under sine beskyttende vinger. I næste afsnit bliver de gift og i næste igen ligger Joseph for døden. Fabien Nury og Sylvain Vallée har en forkærlighed for at springe i tid, men gør det med så store dygtighed, at man aldrig er i tvivl om, hvor man befinder sig på Joseph Joanovicis besynderlige livsbane. Ligesom det heller aldrig føles unødigt melodramatisk.

Takket være sin evne til at vurdere et stykke metals renhed blot ved at bide i det, positionerer Joanovici sig som succesfuld skrothandler i Paris. Skrotbranchen er fuld af lyssky individer, der bruger tvivlsomme forretningsmetoder, men i løbet af sin opvækst er Joanovici blevet udstyret med en overlevelsesevne, der gør ham i stand til at klare enhver udfordring fra rivalerne og politimagten.

Krigens dilemmaer

Intet kunne dog have forberedt ham på de etiske dilemmaer, som den tyske besættelse indebærer. I modsætning til flertallet af Paris’ jøder undgår Joanovici, takket være sine handelsforbindelser i Tyskland, at blive interneret. Nabolandets krigsmaskine har et umætteligt behov for metalleverancer, og nazisterne er derfor parate til at overse Joanovicis jødiske herkomst. På få år opbygger han en milliardformue.

I modsætning til andre kollaboratører i Frankrig er Joanovici selvsagt ikke nazisympatisør, men udelukkende interesseret i at sikre sin egen og sin families overlevelse, men han er også fremsynet og ved, at der er et regnskab, der skal gøres op, den dag nazisterne bliver jaget ud. Derfor samarbejder han både med Gestapo og den franske modstandsbevægelse. I ingen af lejrene er man glade for ham, og modstandsbevægelsens leder fører i hemmelighed en sort bog over han forretninger.

Modstandsbevægelsen må anerkende, at det lykkes Joanovici at få frigivet hundredevis af Gestapos fanger. Nogle af de mest hårdhudede medlemmer af La Résistance nægter dog at gå på kompromis, for en person, der samarbejder med tyskerne, har for evigt tilsværtet sig selv, og modstandslederens hemmelige bog samt nogle skæbnesvangre fejltrin fra den ellers nærmest machiavellisk snu Joanovici bliver starten på skrothandlerens deroute efter krigen.

Der er ingen, der er rene, i denne meget velfortalte skæbnefortælling, og intet ,der er sort eller hvidt. De patriotiske fraser er hule, idealisterne meler deres egen kage, og selv fanatikerne sælger deres egne, hvis det kan fremme deres sag. Da Gestapochefen i Paris, der har levet som en dekadent fyrste blandt prostituerede og værnemagere, bliver ført til en henrettelsespeloton, siger han uden fortrydelse: »Jeg har levet ti liv, så jeg kan godt lade jer få det ene.«

Ved siden af striben af forrædderier, mord og intriger lykkes det tegneseriens skabere at skildre forholdet mellem Joseph og hans kone, Eva, så det fremstår så levende som et flakkende stearinlys i en kulsort kælder af krigskynisme. Men også dette forhold bliver til sidst forurenet af galskaben. Et menneske kan kæmpe så meget for at overleve, at det går til grunde.

Titel: Der var en gang i Frankrig 1-6. Tekst: Fabien Nury. Oversat af Søren Vinterberg. Tegninger: Sylvain Vallée. Sider: 364. Pris: 848 kroner. Forlag: Forlaget Faraos Cigarer.