Debutant skriver sorg og vasketøj

Nærvær i følelserne og løs struktur præger Johanne Billes debut.

»Tænk nu hvis« af Johanne Bille. Fold sammen
Læs mere

På bagsiden af Johanne Billes sympatiske lille bog »Tænk nu hvis« bliver projektet karakteriseret som »en autofiktiv roman om en ung kvinde«. Og fænomenet »en autofiktiv roman« er nok et nærmere eftersyn værd. Hvor eftertrykket skal lægges i Johanne Billes tilfælde – på »auto« eller »fiktiv« eller måske »roman« – er ikke så let at afgøre.

Men det umiddelbart bemærkelsesværdige ved den 21-årige debutants livtag med sorg og savn i forbindelse med en fars død og med hele den purunge kvindes usikkerhed og angst, er det stærke indtryk af nærvær og autenticitet i beskrivelserne af de følelser, der er romanens omdrejningspunkt.

Det selvoplevede i følelserne er læseren ikke på noget tidspunk i tvivl om, og så bliver spørgsmålet om balancen mellem fiktion og ikke-fiktion i de erindringsprægede glimt fra familielivet før og efter dødsfaldet mindre væsentlige. Det er ikke mindst en række glimt fra rejser med og uden faderen, der spiller en vigtig rolle og nærmest får karakter af en slags mentalt barometer i bogen.

På flere måder er »Tænk nu hvis« med sin klare karakter af sorgarbejde en svær bog at forholde sig til og anmelde. Troværdigheden i beskrivelserne af sorgen og savnet efter faderens død gør bogen elementært rørende, og det er netop den troværdighed, der får læseren til at bære over med en række af den såkaldte »autofiktive« romans svagheder.

En egentlig roman med noget der ligner en episk struktur udvikler »Tænk nu hvis« sig i grunden knap nok til, anslagene undervejs peger i mange retninger.

Sorgen hænger fast

Hvad romanens henvendelsesform angår, sniger en lettere desorientering sig til tider ind. Det ene øjeblik fortæller bogen om faderen, det næste øjeblik henvender den sig til ham. At det »du«, der tales til snart er den afdøde far, snart en særdeles levende kæreste gør det ikke indlysende nemmere at følge bogens hovedperson på vejen imod afklaring og frigørelse.

Men på trods af alle formmæssige indvendinger står billedet af en følelsesmæssig proces alligevel overbevisende og gribende tilbage, uantastet i sin troværdighed. Det er ikke mindst den autofiktive romans forskellige versioner af, hvordan historien om faderens død egentlig har været, der bliver siddende tilbage i læserens hukommelse efter at bogen er lagt væk:

»Det var faktisk en morgen ligesom alle andre, jeg så dig sidste gang. Det er en almindelig historie og så alligevel ikke. Den er ikke speciel smuk. Den er heller ikke hverken dramatisk eller tilfredsstillende. Og så alligevel. Jeg var hjemme med vasketøj, og du hørte musik som altid. Vi snakkede ikke rigtig sammen, men det gjorde vi alligevel sjældent. Jeg bilder mig ind, at vi ikke behøvede det. Nu ville jeg ønske, vi havde gjort det.«

Det er i almindeligheden og glimtene af skrøbelighed bag den tilsyneladende nøgternhed i sproget, at Johanne Billes bog tydeligst skriver sorgen og savnet frem. Her ligger løfterne for fremtiden. En strammere redaktion vil sikkert hjælpe det indiskutable talent yderligere på vej.

Titel: Tænk nu hvis. Forfatter: Johanne Bille. Sider: 130. Pris: 199 kr. Forlag: Tiderne skifter.