De glemte stumfilm

Filmbog: »A/S Filmfabriken Danmark« er en gigantisk bog, som man ikke kan læse og dårligt nok løfte.

»Letsind«, der fik premiere i 1914, med Gudrun Houlberg som den bortførte Johanne, der knuget vender ryggen til, mens en bande afleverer sit bytte til en vis Fru Edwards. Foto fra bogen. Fold sammen

Her er en bog, som intet normalt menneske vil være i stand til at læse. Faktisk vil de fleste kun med en kraftanstrengelse overhovedet kunne holde den i deres hænder.

Jan Nielsens »A/S Filmfabriken Danmark« med undertitlen »SRH/Filmfabriken Danmarks historie og produktion« er nemlig på 992 solide sider i stort format og tung som beton. Forfatteren, der til daglig er musikregistrator på Danmarks Radio, har brugt ni år på at indsamle det kolossale materiale til sin højakademiske afhandling om et ellers glemt dansk filmselskab i stumfilmens æra, og resultatet er så fyldigt og spækket med facts, at det formentlig også ville tage noget nær ni år at læse bogen grundigt fra ende til anden.

SRH står for Det Skandinavisk-Russiske Handelshus, der blev dannet i København i 1908. I 1913 blev det omdannet til A/S Filmfabriken Danmark, som trådte i likvidation ti år senere og ophørte med at eksistere i 1927, men forinden nåede at producere 96 spillefilm, bl.a. med den beundrede vovehals Emilie Sannom, samt en del såkaldte naturbilleder, dvs. reportagefilm af typen »Børnehjælpsdagen 1914« eller »Jyllinge Slot og Slotspark«.

At samle stoffet til den enorme bog har ikke været let. Filmfabriken Danmarks produktion af spillefilm er stort set gået tabt, ligesom Jan Nielsen tørt konstaterer, at »selskabets arkiv må betragtes som bortkommet«, men det har ikke afskrækket den dybt seriøse og ufattelig ihærdige amatørforsker. Han har fordybet sig i repertoireprotokoller, personalhistoriske opslagsværker, håndskriftsamlinger, folketællinger, lægdsruller, begravelsesprotokoller og kontraministerialbøger, og det betyder blandt meget andet, at han kan forsyne os med uhyre detaljerede beskrivelser af de mange film, der altså ikke findes mere.

Med sit omfattende arsenal af filmografier, biografier, noter, kildehenvisninger og opsummering på engelsk ligner »A/S Filmfabriken Danmark« en doktordisputats, men er det ikke, og den er heller ikke et filmæstetisk værk, men et erhvervshistorisk eller med forfatterens eget ord et firmamonografisk. Og hvis man spørger, hvad den almindelige læser kan bruge gigantbogen til, er svaret meget enkelt - til at få ømme armmuskler.

Eller sagt på en anden måde: »A/S Filmfabriken Danmark« er en af de mest overflødige bøger, som man nogensinde har holdt i sine hænder (hvad man altså stort set ikke kan). Og den er også en af de mest imponerende, skabt med enestående grundighed og entusiasme af en belæst og beundringsværdig ildsjæl, der har udført et eksemplarisk stykke grundforskning. Man fyldes med dyb respekt og tager sig samtidig forbløffet til hovedet.