De fører påsken ind i nutiden

Syv danske forfattere vikler den forestående højtid ud af indforståethedens gevandter.

Syv danske forfattere fører påsken sikkert ind i nutiden. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var engang en film med den fordringsfulde titel »The Greatest Story Ever Told«. Den hører ikke til Hollywoods store mesterværker. Men titlen på George Stevens´ bibelske epos fra 1960erne peger i hvert tilfælde direkte og uden forbehold på bestsellerkvaliteterne og forandringskraften i Det Nye Testamentes fortællinger om Jesu liv og død.

Fra jul til påske og pinse foldes historien ud i alverdens kirker, og det er dén historie med dens vældige potentiale af koder og budskaber, der gennem et par tusind år har inspireret til alle tænkelige former for litterær bearbejdning.

Julen er måske nok den folkeligste og mest populære af kirkeårets fester, men den vigtigste af den kristne kirkes højtider er alligevel påsken. Påsken er de voldsomme passioners og de dybeste betydningers uge, og få steder kommer dramaet så storslået og koncentreret til udtryk som i Kingos salmelinjer »Som den gyldne sol frembryder/gennem den kulsorte sky«.

»Gennem den kulsorte sky« hedder også den samling påskehistorier, Kristeligt Dagblads Forlag nu har udgivet med støtte fra en arbejdsgruppe, der blev nedsat for et par år siden af den daværende kirkeminister og landets biskopper. Formålet var at finde, »måder at lade påskens »kode« komme til orde, så også såkaldt ukirkelige kunne erfare påskebudskabet som andet og mere end kirkelig indforståethed.«

Nogen let opgave var det altså ikke, bogens syv forfattere - fra Dy Plambeck til holdlederen, Jens Smærup Sørensen - blev sat på, men til gengæld er mødet med de syv påskehistorier spændende læsning på mere end ét plan.

Hvilke forfattere er koblet sammen med hvilke sekvenser af de fire evangelisters store påskeføljeton? Hvilken tilgang til stoffet vælger den enkelte forfatter? Hvordan vægtes den fortolkende genfortælling i forhold til en friere og mere udogmatisk fabulerende omgang med temaerne? I hvilket omfang er det overhovedet muligt for den nutidige forfatter at åbne nye veje ind til det velkendte stof og frigøre nye energier i omgangen med det traditionelle påskebudskab og de rituelle bindinger?

Budskabet genopstår

Svarene, der gives i »Gennem den kulsorte sky«, er vidt forskellige og fanger – naturligvis - læseren i forskellige grader, men ingen af påskehistorierne er ligegyldige, og nogle steder brænder teksterne for alvor igennem og lader budskabet genopstå med ny livskraft.

Ordene bliver kød og blod, dramaets hovedfigurer og bipersoner træder frem fra de historiske kulisser og får nye psykologiske og mytiske træk. Påskeforløbets højdepunkter vikles ud af indforståethedens gevandter.

Pia Juul tager en række ”Skærtorsdagsord” til eftersyn, vender og drejer dem for at komme lidt tættere på en mening. Anne Lise Marstrand-Jørgensen skriver sig ind til kernen i langfredags lidelseshistorie ved at krydse billederne af smertemandens vej til korset med korte klip af en mors erindringer om sit barns død. Lars Husum fortæller en sygehistorie med indlagt kritik af sundhedsvæsenet, så det bliver en moderne fortolkning af ordene:

»Efter at Jesus var stået op fra de døde tidligt søndag morgen, var Maria Magdalene den første, han viste sig for. Det var hende, han havde drevet syv dæmoner ud af.«

Her og adskillige andre steder i »Gennem den kulsorte sky« bliver påskeunderet skrevet inden for en nutidig bevidstheds rækkevidde. Mere kan hverken biskopper, kirkeministre eller læsere i øvrigt bede om.

Titel: Gennem den kulsorte sky. Forfattere: Dy Plambeck, Bjarne Reuter, Pia Juul, Anne Lise Marstrand-Jørgensen, Harald Voetmann, Lars Husum og Jens Smærup Sørensen. Sider: 147. Pris: 200 kr. Forlag: Kristeligt Dagblads Forlag.