De digter om alderens udkantsområder

Usentimental nøgternhed og humor i nye digtsamlinger af Knud Sørensen og Janina Katz.

FEM STJERNERHvad: "Først nu". Hvem: Knud Sørensen. Hvor: Forlaget Gyldendal. Fold sammen

Tidens gang spiller – ikke overraskende – en hovedrolle i to nye digtsamlinger af Knud Sørensen og Janina Katz med så sigende titler som »Først nu« og »Endnu ikke allerede«.

Knud Sørensen, der netop er fyldt 85 år, har helt tilbage fra »Revolutionen i Tøving« fra 1972 været en af de danske udkantområders og den vigende bondekulturs fineste litterære fortolkere, og stadigvæk kan digteren bevæge sig ud gennem byens tætte bebyggelse og de yderste parcelhuskvarterer til »Det landbrugsskabte land«, der endnu i dag ligger der: »strakt ud over bakker/hvilende gennem dalsænkninger/og ud over næsten vandrette flader/i alle nuancer af grønt/opdelt/af diger og læhegn/og oplivet/af de spredte gårde/derude.«

Evnen til at indfange et landskabs og en livsforms særlige rytme i sproget er et af forfatterskabets særlige kendetegn. I den forstand bærer Knud Sørensen fortsat, som han selv et sted formulerer det, landet med sig. Men samtidig inddrager hans digtning mere og mere den høje alders eksistentielle udkantområder med den tidligere landmålers sans for de præcise og nøgternt usentimentale registreringers poetiske potentiale.

Sammensatte følelser

En særlig form for nærmest paradoksal svævende tyngde når bogen i en række digte, hvor billedet af et konkret landskab forener sig med den personlige situation som for eksempel i »Grafikmorgen«: »Jeg kan li’/sådan en grafikmorgen/som denne/hvor man gennem de spinkle/let sitrende/sorte streger derude/fastholdt/af stemmens tyngde/aner/at en dag/endnu en gang materialiserer sig/i baggrundens lette dis/og jeg pålægger mig selv/at om lidt/skal jeg gå ud i den ...«

Også Janina Katz’ skriver i »Endnu ikke allerede« enkle, men raffinerede digte om alderdommens sammensatte følelser og sindsstemninger. Som en slags indramning står to digte med titlen »Kærlighed ved tusmørke«, og begge digte rummer linjerne: »Kærlighed ved tusmørke/om vinteren/ved søen/ - er anderledes.«

Janina Katz’ digte pendler mellem et insisterende sanseligt nærvær og overvejelser omkring udsigterne til et fravær. Meget karakteristisk kan digteren spørge sig selv, hvad hun skal læse bagefter, når hun bliver til en prik »af ingenting/i det hinsidiges grænseløse hav«, og svaret er dækkende for digterens vilje til – blandt andet ved humorens hjælp og på kanten af en mysticisme – at holde fast ved de gode ting i livet helt ind i døden. Peter Plys er sagen for Janina Katz, og hun begrunder sit valg: »Hvor herligt ville det ikke være/at slikke evighedens honning/for næsen af bamsen.«

Savn og sorg og ensomhed har en selvfølgelig plads i »Endnu ikke allerede«, og Janina Katz – med hele sin polsk-jødiske historie i bagagen – mobiliserer ved siden af kærligheden også poesien som en slags åndelig modstandsbevægelse og gentager i et digt sætningen »Bed et digt« som en slags mantra. Den trodsigt livsbekræftende konklusion på Janina Katz’ nye digtsamling om dødens nærhed er, »at et digt/aldrig er for gammelt/til at være lykkeligt«.

Knud Sørensen og Janina Katz har skrevet to stærke digtsamlinger fra alderens udkantsområde.

5 stjerner: Hvem:  Knud Sørensen. Hvad: »Først nu«. Sider: 48. Pris: 150 kr. Hvor: Forlaget Gyldendal.

4 stjerner: Hvem: Janina Katz. Hvad: »Endnu ikke allerede«. Sider: 48. Pris: 200 kr. Hvor: Forlaget Rosinante.