Dansk dynamit til verden

Der er alt for meget klaphat over engelsk bog, der hylder det danske dynamithold fra 80erne.

»Danish Dynamite - Fodboldlandsholdet verden aldrig glemmer«. Fold sammen

Hvis der er noget, vi danskere godt kan lide, så er det at få international anerkendelse.

Det styrker vores selvforståelse, og vi retter som lille nation ryggen et øjeblik. Når det sker, handler det som regel om, at en dansker har begået noget helt ekstraordinært, og som regel inden for kategorier som mad, arkitektur eller kultur. Det er imidlertid sjældent, at nogen uden forbehold roser os for noget inden for sportens verden. Der er som regel altid en derude, der er dygtigere eller bedre end os. Men en sjælden gang sker det, og hvis nogen så oven i købet helt af egen drift vælger at skrive en bog om det, så bliver det faktisk ikke meget større.

Sådan er det med bogen »Danish Dynamite – The story of footballs greatest cult team«, som udkom sidste år i England. Skrevet af de to engelske sportsjournalister Rob Smyth og Mike Gibbons og med dansk hjælp fra kollegaen Lars Eriksen. En bog om 80ernes danske dynamithold, vel at mærke skrevet til de engelske læsere og udgivet på det britiske forlag Bloomsbury. Baggrunden skulle angiveligt være, at det danske landshold fra 80erne havde – og åbenbart stadig har – kultstatus blandt fodboldfans over hele verden.

Nu er bogen så udkommet på dansk – og lad os bare sige det som det er – vi kunne ikke have jublet højere selv. Englænderne har en lang tradition for gennemarbejdede fodboldbøger, og denne, som på dansk er kommet til at hedde »Danish Dynamite – Fodboldlandsholdet verden aldrig glemmer«, er ingen undtagelse. Alle, der på nogen måde var noget ved fodbolden i de gyldne dage, giver deres besyv med. Efter et glimrende forord af Klaus Berggreen går forfatterne direkte til biddet og citerer ingen ringere end Diego Maradona på første side: »Det, Danmark gjorde, var fantastisk,« roser legenden og fortsætter: »De var som et højhastighedstog.«

Sådan fortsætter det skamrosende i den kronologiske beretning om dynamit-holdets tilblivelse ved ansættelsen af Sepp Piontek og de for de fleste danskere så velkendte historier om slutrunderne i 1984 i Frankrig og 1996 i Mexico, hvor vi spillede guddommeligt, men som bekendt ikke vandt meget andet end æren. Alle fra Michael Laudrup til Svend Gehrs giver deres besyv med, og de ryster alle detaljerne ud af Hummel-ærmerne, efterhånden som vi nærmer os Pionteks endeligt og den kaotiske overgang til Richard Møller Nielsen som landstræner.

Vi har set den før

Alt sammen er det meget festligt og sjovt at høre om igen, men samtidig er det også en af denne udgivelses største problemer. For ret beset får vi ikke meget at vide, som ikke har været gengivet på dansk hundredvis af gange før. Det kan godt være, at historierne om højdetræning forud for VM i Mexico og Preben Elkjærs storforbrug af Rød Prince er nye for bogens engelske læsere, men hvis man som danskere bare har interesseret sig en brøkdel for landsholdet fra dengang, så kender man altså disse anekdoter til hudløshed i forvejen. Så havde det straks været mere interessant at høre udenlandske eksperters bud på, hvad det danske dynamithold bidrog med til fodboldens udvikling dengang i 80erne, eller hvorfor Pionteks kombination af tysk disciplin og dansk medbestemmelse var så effektiv. Men det kommer ikke. På den måde er der ganske enkelt alt for lidt analyse og alt for meget klaphat over »Danish Dynamite – Fodboldlandsholdet verden aldrig glemmer«.

Mere betænkeligt er det dog, at man samtidig må sætte spørgsmålstegn ved, om dansk fodbold fra 80erne nu i dag er så kultdyrket verden over, som forfatterne påstår. For at underbygge deres påstand henviser de blandt andet til et japansk popband, der i 2010 lavede en udgave af »Re-Sepp-Ten« som et »bevis« på, at dynamitholdet stadig dyrkes helt derude. Men det var altså et nummer, som danske virksomheder bestilte som et eksportfremstød i forbindelse med VM i Sydafrika og har intet med japanske roligans at gøre.Sagen er nok den, at dynamitholdet i dag mest af alt er verdensberømt i Danmark og så blandt nogle få hardcore fodboldelskere derude et sted. Såsom denne bogs forfattere. Og det er vel også fint nok. Det behøves ikke at gøres større, end det er.

Hvis nogle danskere skrev en bog om det engelske landshold, ville ingen i England løfte et øjenbryn. Nu har nogle englændere så skrevet én om det danske, og straks falder vi på halen. Måske handler det hele om, at vi bare ikke er gode nok til at rose os selv, når der endelig er noget at have det i. På det punkt kunne vi for alvor lære noget af drengene fra dengang.

Hvad: »Danish Dynamite - Fodboldlandsholdet verden aldrig glemmer«. Hvem: Rob Smyth, Mike Gibbons og Lars Eriksen - People’s Press. Pris: 250 kr.

Læs et uddrag her