Da boblen bristede

Det finanskriseramte London er hovedpersonen i John Lanchesters samfundssatiriske og kulturanalytiske roman »Kapital«.

John Lanchester skriver om London før, under og efter finanskrisen. Fold sammen

Af Per Krogh Hansen

kultur@berlingske.dk

»Det er økonomismens tid. Ikke socialismens, socialdemokratismens, konservatismens eller andre ismers tid.« Ordene er Syddansk Universitets professor Nils Gunder Hansens, og de stod at læse i et interview bragt her i avisen for nylig. Men de kunne lige så vel være den britiske forfatter John Lanchesters (f. 1962), for det er netop denne økonomismens tid, der tematiseres i hans 600-siders moppedreng af en kollektivroman, »Kapital«.

Vi befinder os i London. Udgangspunktet er årene før 2007-2008, hvor der stadig var fart på økonomien, og hvor boligprisernes himmelflugt syntes ustoppelig. Således også i den fiktive gade Pepys Road, som er hovedscenen for romanen, og hvis beboere er romanens kollektiv af hovedpersoner – en broget, men også ganske almindelig flok mennesker, bestående af en finansmand, en håndværker, en pensionist, en gadekunstner, en fodboldspiller og en parkeringsvagt. Nogle er indfødte, andre indvandrede eller flygtninge; nogle er unge, andre gamle. Alt ser lyst ud for dem, men boblen brister brat – banker krakker, folk mister deres job, og aktiemarkedet falder fra hinanden. Dertil kommer terrortrusler og kulturelle sammenstød.

Det er skildringen af denne universelle krise og menneskets håndtering af den, der er romanens primære anliggende. Det hele bindes sammen af, at husejerne på Pepys Road alle begynder at modtage postkort, der lyder: »Vi vil have det, du har!« Hvem der står bag postkortene vides ikke, og eftersporingen skaber en suspense i romanen, som dog ikke er så stærk, at den vipper den over i thriller-genren.

Underholdende og tankevækkende

Lanchester har flere romaner bag sig og udgav i 2010 en bog om finanskrisen: »Whoops! Why Everyone Owes Everyone and No One Can Pay«. Endvidere skriver han journalistik med fokus på mad, familie, kultur, teknologi og penge.

»Kapital« er i den henseende også kendetegnet ved at være velskrevet, kapitlerne er korte og lettilgængelige og velresearchede, og selv om især skildringen af finansmanden Roger Yount i løbet af romanen får en lidt dybere resonansbund, er det primære anliggende det samfundssatiriske og det kulturanalytiske.

Det er underholdende og tankevækkende på den gode måde, at det får os til at tænke på, hvordan vi selv manøvrerer i den nye virkelighed, der tog os alle på sengen for nogle år siden, og som efterhånden mere viser sig at være en tilstand end en krise.

Forfatter: John Lanchester. Titel: »Kapital«. Oversætter: Ninna Brenøe. Sider: 608. Pris: 399 kr. Forlag: Tiderne Skifter.