Connelly er en mester i mordgåder

Michael Connelly er tilbage med en stilsikker Bosch-krimi om opklaringen af mordet på en kvindelig dansk fotojournalist.

Arkivfoto: Michael Connelly. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALBERT OLIVE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verden er fuld af lettilgængelige og mere eller mindre slasket udførte krimier, og derfor er det en lise for ens indre efterforsker at læse Michael Connellys velsmurte, velopbyggede og velfortalte mordgåder. Det 14. bind i serien om Los Angeles-strømeren Harry Bosch, »Snehvide«, er ingen undtagelse.

Her bliver forbrydelsen (-erne) opklaret uden letbenede og tåbelige tilfældigheder, men med god gedigen efterforskning og gradvis afdækning af hændelserne.

Connelly er med andre ord en mester i at opbygge og lidt efter lidt blotlægge et plot, så man som læser fodres med både intellektuelle og underholdende vitaminer.

I nærværende bind bliver Harry Bosch sat på en gammel genåbnet sag fra 1992, hvor en kvindelig dansk fotojournalist findes dræbt midt under raceurolighederne, der fulgte frikendelsen af de betjente, der gennembankede den sorte mand Rodney King efter en biljagt gennem byen.

Connelly lægger med andre ord en fiktiv fortælling ind i de faktiske begivenheder fra dengang, hvor 53 mennesker blev slået ihjel og over 2.000 såret, og han får på denne måde ikke blot fortalt historie, men sætter også en aktuel konflikt på dagsordenen.

Den unge Anneke Jespersen blev fundet i en mørk smøge i et antændt kvarter, skudt gennem hovedet på klos hold. Bosch var dengang en af de betjente, der efterfølgende var på stedet, men på grund af de voldsomme uroligheder blev sagen syltet, alt var i opløsning, byen brændte, butikker blev plyndret, ekstra mandskab var kaldt ind.

20 år efter bliver det imidlertid fra højeste sted besluttet at markere årsdagen for urolighederne ved at genåbne de gamle mordsager.

Bosch går systematisk til værks i opklaringen af mordet på Anneke Jespersen, kaldet Snehvide, og han finder ud af, at hun tidligere havde været sendt til Irak under Desert Storm, og at hun umiddelbart inden sin rejse til USA havde opholdt sig nær en amerikansk militærbase i Tyskland, som havde en særlig afdeling, der tog sig af krigsforbrydelser begået under den første Irakkrig.

Utraditionel tilgang til sit arbejde

Som det sig hør og bør i en moderne kriminalhistorie, bliver Bosch presset ovenfra. Hans nærmeste chef har set sig gal på ham og hans indimellem utraditionelle tilgang til arbejdet, og det koster ham en disciplinærsag, der både presser ham og ender med at redde ham.

I arkivet har han fundet et patronhylster fra en Beretta, der viser sig at stamme fra den irakiske hær, og undervejs i afdækningen af revolverens rute aflægger han en indsat et visit.

Mens han er i fængslet, besøger han samtidig sin kærestes voldtægtsdømte søn, og dette private møde får konsekvenser.

I Danmark forsøger den afdøde journalists tvillingebror samt tidligere kolleger at hjælpe efter bedste evne.

Da Bosch bliver gjort opmærksom på en mindehjemmeside over Anneke Jespersen, hvor bl.a. flere af hendes fotografier fra Irak er lagt ud, tager sagen en dramatisk drejning, og på elegant vis får Connelly koblet flere virkelige begivenheder sammen i en større kontekst.

Der skal en mester i mordgåder til for at gøre det så overbevisende, vedkommende og nervepirrende velsmurt.

Titel: »Snehvide«.

Forfatter: Michael Connelly. Oversættelse: Søren K. Barsøe.

Sider: 349. Pris: 300 kroner.

Forlag: Klim.