Cohen blev født i habit

Sylvie Simmons bog om Leonard Cohen forklarer sin mand og forløser sin læser.

Vi ved det. Leonard Cohen er en forfører. I mange betydninger.

I Sylvie Simmons biografi »I’m Your Man« kan man læse, hvordan Leonard allerede som stor dreng, iført en håndbog i hypnose, bringer tjenestepigen i sit borgerhjem i Montreal i trance og får hende til at afføre sig sine klæder.

Allerede her ved man, at man er i gang med en biografi af den gode slags. Den slags, som evner at finde og fremhæve konkreter. Evner at fremdrage handlinger, der løber gennem et liv som hovedlinjer og optegner et menneskes karakter. Cohens hypnotiserende evne med sin stemme, sin poesi og sit tilbageholdte begær har i snart seks årtier draget ikke kun kvinder til sig, men millioner af beundrere. Disse lytter til og læser ham som meget mere end sanger og sangskriver.

»I’m Your Man« har i Jakob Levinsens lydefri oversættelse det hele med. Drengen Leonards opvækst i et jødisk konfektionsdynasti står fornemt. »Født i habit«, som første kapitel hedder, knytter en tidlig tråd, hvormed Cohen ulasteligt klædt går gennem ikke blot sin egen tilværelse, men også nogle af historiens grimmest klædte årtier. Den unge Cohens digter-stræben er der. Med fundet af Lorcas oversatte digte i et antikvariat. »Leonards Big Bang, det øjeblik, hvor digte, musik, sex og åndelig længsel for første gang stødte sammen og antændtes inden i ham,« som Simmons skriver.

Der er mange udredninger om kvindernes trang til at ville se ned i hovedpersonens uudgrundelige dobbeltbund. Og Cohens trang til at se ned i deres. Ofte akkompagneret af hans egen ironi: »Det er første gang, jeg virkelig har nydt at danse (i London i 60erne, red.) Twist er det bedste ritual siden omskæring - og der kan man vælge...Selv foretrækker jeg twist«. Og der er misbruget af speed, mandrax, coke, syre osv.: »Mine åndelige og fysiske processer er så langsomme, at speed blot fik mig op i normalt tempo«. Eller Cohen om Andy Warhol-kliken og hippiebevægelsen, som han omgås i New York i slutningen af 60erne: »Der var noget umodent over hippiebevægelsen. De huggede blomster fra offentlige parker. De satte dem i geværløb, men de efterlod også deres lejrpladser i kaos. Ingen selvdisciplin«. Hvilket han som sagt selv er modsætningen til. Habitklædt og gentleman som han er. Og ordineret zenbuddhistisk munk, som han efter årevis med streng meditation på et bjerg oparbejder sig til at blive.

Men »I’m Your Man« udmærker sig måske først og fremmest ved at give stemme til alle væsentlige personer omkring Cohen. Særligt kvinderne i hans liv. Fra Marianne over Suzanne (både nr. 1 og 2) og Rebecca og Anjani samt resten. Alle elsker de ham fortsat. Men alle er de også tydeligvis stadig mystificerede af hans væsen og karakter. Som var de halvt i hypnose og fortsat konfuse efter et opvågnende knips, men dog kan forsikre om hans gode manerer. »På grund af nogle få sange/ hvori jeg talte om deres mysterium/ har kvinderne været/ usædvanligt venlige/ mod mig på mine gamle dage«, som det hedder med ironi i sangen »Because of« på albummet »Dear Heather«.

Kun hans mangeårige kvindelige forretningsfører repræsenterer et svigt. Hun stjæler alle hans penge. Det er derfor, Leonard Cohen, snart 80 år, lige siden 2008 har været på konstant verdensturné. I begyndelsen mod egen vilje. Siden med stor glæde og større publikum og indtægt end nogensinde før. Man er som læser, sympatisør, beundrer og fan forløst.

Titel: I’m Your Man – en biografi om Leonard Cohen
Oversat af: Jakob Levinsen
Forfatter: Sylvie Simmons