Christel Wiinblad skriver sig ud af mørket ...

... og ind i lyset. Læs vores anmeldelse af hendes nye digte, »Sommerlys«, her.

Digter og forfatter Christel Wiinblad. Foto: Malte Kristiansen Fold sammen

Bag Christel Wiinblads nye glædesbog, digtsamlingen »Sommerlys«, ligger to andre bøger: digtsamlingerne »Min lillebror« og »Det ligner en sorg«, skrevet før og efter hendes psykisk syge lillebrors selvmord.

Næsten bogstaveligt talt synes forfatteren nu at insistere på at skive sig ud af sorglandet og ind i en ny sfære af skønhed og kniplingsagtig luftighed og skønhed. De tidlige bøgers dystre temaer og tabstunge toner står i den mest slående kontrast til lysvældet og glædesudbruddene i den nye bog. »Der findes en glæde uden grund« kan Wiinblad – med noget, der ligner salmetunge – forkynde, og hendes afvisning af mørket er næsten besværgende: »Mørket har aldrig været her«.

Mobiliteten i »Sommerlys« er stor, og bogens afsnit bevæger sig mellem Vrå, København, Svendborg, Taipei og Tokyo. Undervejs bliver det også til små, sære portrætter af Mary på 80 fra Nordvest og Lean, 37, fra Silkeborg og en mand, der danser svævende ned ad alle sidegader. Meget dækkende for digtenes nedslag mange forskellige steder i verden står en sætning og lyser et sted i bogen: »Der er 38 steder i min verden i dag.«

Duften af græs og citroner, skumsprøjt og stjernestøv, indisk karry, rispapir med and, ananas, mangofrugter og æbleblomster hører til den overflod og mangfoldighed af verdens herligheder, som Christel Wiinblads digte præsenterer. Det næsten spindelvævslette, skrøbelige og magiske giver digtene deres helt egen tone af lykkelig åbenbaring og taknemmelighed: »Bølgerne er kølige. Jeg tror, jeg kan modtage en retning med flaskeposten. Et blidere liv at gå rundt i. Kjolerne er blå og kirsebærrøde. Hyldeblomsterne. Jeg er indhentet. Jeg tror, det betyder kærlighed.«

Høj- og lovsangstonen er klar og overbevisende hos Christel Wiinblad, og allerede i den første af teksterne i hendes bog lander en admiralsommerfugl på siden. Nærliggende er det at forestille sig, at den er lettet fra et af den danske lyriks mesterværker, Inger Christensens »Sommerfugledalen«. »Det er en admiral, der sidder og kysser på Jorden. Den må elske den. Nogen siger noget et sted.«

»Morgenlys« sætter – for nu at blive i sommerfuglesproget – bogstaveligt talt ord på en udvikling og forvandling fra sørgekåbe til admiral.

Usædvanlig digtsamling

Som lys- og glædesudbrud er »Morgenlys« en usædvanlig digtsamling. Kan det nu være rigtigt?, er et af de spørgsmål, der næsten spontant melder sig under læsningen af Christel Wiinblads tekster; så megen glæde ved verdens herligheder er næsten ikke til rumme eller omstille sig til for en læser gearet til hverdagenes trivialiteter og mange små sorger og ærgrelser.

Men der er stor intensitet i de korte teksters destillater af sommerfuglestøv og lysstrejf og en overbevisende kraft i digterens insisteren på afvisningen af mørket. Opfordringen til læseren er ikke til at tage fejl af: Glæd dig!

Titel: »Sommerlys«.
Forfatter: Christel Wiinblad. Sider 52. Pris: 125 kr. Forlag: Forlaget Kronstork.