Carrie før SATC

»Carries Dagbog« er Bushnells mest vellykkede roman, men den ligner lidt en hververeklame for en ny generation af »Sex and the City«-fans.

Trods lunkne anmeldelser var »Sex and the City 2« en publikumssucces, og det kan måske forklare, hvorfor Candace Bushnell nu udgiver »Carries Dagbog«. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUCAS JACKSON

»Sex and the City« fortjener klassikerstatus i populærkulturen på linje med Erica Jongs roman »Luft under vingerne«. Men man kan undre sig over, hvorfor Candace Bushnell nu udgiver »Carries Dagbog« som prolog til TV-serien om Carrie Bradshaw. Nøglen til forståelsen af Miss Bradshaws popularitet i dag består i høj grad i det faktum, at hun er historieløs i overført betydning. Nøjagtig som den moderne kvinde, hvis frisættelse i det senmoderne samfund er hendes lykke og forbandelse.

Men som ophavskvinde til de oprindelige avisklummer »Sex and the City« bygger på, har Candace Bushnell selvfølgelig aktier i kulturfænomenet Carrie (i øvrigt Bushnells alter ego i klummerne).

Billedserie: Carrie, som vi kender hende

Spørgsmålet er, om formålet med teenageromanen »Carries Dagbog« nu er at omsætte disse aktier til kontanter for Bushnell, der jo i sin tid solgte rettighederne til at filmatisere klummerne? Og hverve nye fans til »Sex and the City«-universet? Salgstallene for den pauvre film »Sex and the City 2« bevidner, at brandet er uhyre lukrativt.

Sød og hyggelig

I romanen møder vi Carrie som teenager i provinsbyen Castlebury. Den 17-årige pige har mistet sin mor som lille og lever med sin far og to søstre. Hun drømmer om at skrive, men har fået afslag fra en eftertragtet forfatterskole i New York. Samtidig flirter gymnasiets nye charmetrold, den smukke Sebastian, hæmningsløst med både Carrie og flere af hendes veninder. »Carries Dagbog« er uden at imponere med hverken dybsindighed eller rigtig kant en sød og hyggelig beskrivelse af materielt set priviligerede unges rod med følelser og fremtidsdrømme.

Bushnell har i »4 blondiner« og »Lipgloss Junglen« excelleret i papmachéagtige, overdrevent karrikerede persontegninger. Der­for er det dejligt at møde hendes levende, kejtede og mere eller mindre selvironiske teenagere i »Carries Dagbog«.

Når romanen alligevel ikke er rigtigt helstøbt og ligner halvkvalificeret »Sex and the City«-merchandise, er det fordi, Bushnell ikke har noget nyt på hjerte med Carrie.

Bogens titel, »Carries Dagbog 1«, vidner om, at der kommer flere bøger fra og af samme skuffe, men man bør krydse fingre for, at Bushnell i stedet finder modet til at digte nye, fiktive heltinder med nye historier og med samme varme følelser, som hun har for Carrie.

»Carries Dagbog I«, Candace Bushnell, Lindhardt og Ringhof, 249,95 kr.