Bent Hallers barnlighed er bevidsthedsudvidende

Jubilæumsudgivelse fra Bent Haller leverer både gru og grin i noveller, der går fra bedre til bedst.

I Bent Hallers nye novellesamling spiller illustrationer og tekst fremragende sammen. Fold sammen

Der er ikke ret meget, der er mere livsbekræftende, end et barnligt sind, der aldrig bliver voksent, hvast og velbehageligt. At kunne se ind i børns virkelighed selv i en sen alder kræver nærkontakt med ens indre cirkusklovn, og er der én, der formår dét til ug med kryds og slange, er det dansk børne- og ungdomslitteraturs grand old man, Bent Haller.

Med en skøn lille ungdoms-novellesamling med lige så skønne illustrationer af en håndfuld af de bedste illustratorer kan han med god barnlig samvittighed fejre 40-års jubilæum og 70-års fødselsdag lige om nu. »En barnlig komedie og andre fortællinger« er en værdig gave fra jubilaren til læserne.

Haller kan noget særligt med skæve vinkler og klar logik, så det umiddelbart skøre og sjove og samtidig entydige og letbegribelige bliver nuanceret og flertydigt. Han kan give det enfoldige dybde og gøre det skæve skarpt, og selv om hans udtryk er renset for det, man med god grund kunne kalde moderne vulgærsprog, så taler han i øjenhøjde med sine læsere.

Titelnovellen er således en sørgmunter historie om lille Ella, der har svært ved at finde ud af, hvad hun må og ikke må. Hun synes, at der konstant gives modsatrettede og ulogiske formaninger, og selv som voksen læser må man give hende ret, om end man godt kan høre sin egen stemme runge som et ekko af Ellas forældres.

Ella tager til sidst sagen i egen hånd og klatrer op i havens enorme bøgetræ, saver de nederste grene af og laver sig en hængekøje ved hjælp af en tørresnor og et vattæppe. Forældrene forsøger naturligvis at få hende ned, men stigen rækker ikke op til de nu nederste grene, og træet bliver derfor fældet til om ikke andre naboernes glæde.

God litteratur

En anden novelle, om et par tvillingedrenge, der vil myrde deres livstrætte oldemor, er fin og finurlig, men ikke nær så barsk som førnævnte.

Det er til gengæld historien om mobbeofferet Kramer i »Herre og slave«, hvor den svage i sidste ende viser sig at være den stærkeste. Samme tema findes i »Modstanderen«, hvor det går op for drengen Pan, at man kan opfatte verden forskelligt, alt efter, om man er alene eller sammen med andre og dermed underlagt eller påvirket af gruppedynamikken. Novellen er en af bogens bedste, og det siger faktisk ikke så lidt.

I »Frihed«, der handler om en overbeskyttet dreng og hans evigt pylrede mor, bliver der skruet gevaldigt op for sarkasmen. Historien kunne passende indgå som obligatorisk pensum for danske skoleelever (og deres forældre), og mon den så ikke ligefrem kunne gå hen og få en bevidsthedsudvidende, opdragende og sågar samfundsomvæltende betydning? Man skal skam ikke underkende betydningen af god litteratur.

Novellesamlingens – eller antologien, som den kaldes – sidste tre historier rammer ikke lige så rent i tone og tema som de foregående, om end de stadig er hallersk gode. Og så er der illustrationerne, der i al deres forskellighed spiller fremragende sammen med teksterne, hvad enten det er John Kenn Mortensens rene, detaljerede sort-hvidstreg, Cato Thau-Jensens Picasso-inspirerede kåde vildskab eller Els Cools’ maleriske gru.

Tillykke til Haller. Og til læserne.

Titel: En barnlig komedie og andre fortællinger. Forfatter: Bent Haller. Illustrationer: Hanne Kvist, Kamilla Slocinska, Dorte Karrebæk, Lars Vegas Nielsen m.fl.. Sider: 104. Pris: 200 kr. Forlag: Høst & Søn.