Amalie Laulund Trudsø maler en akvarel

»Sommerhus« skildrer ferieperioders forstærkede følelser – uden helt at kunne trække gardinet væk.

Forfatter Amalie Laulund Trudsø er aktuel med romanen »Sommerhus«. Fold sammen

Drømmen om forestående solrige sommerdage og lækker døsighed efter en svømmetur kan få én gennem lange vinterdage. Der kan dog snige sig en snert af vemod ind, når stranden har sat sig spor i sindet. Som i Amalie Laulund Trudsøs luftige roman med den tiltrækkende titel: ”Sommerhus”, der er som en akvarel af minder med udgangspunkt i et traditions-mættet sommerhus i Sejerøbugten.

Med en ung piges syn på sommerlivet, hvor hun selv står på tærskelen til teenageårene, den spirende kropsbevidsthed og den vågnende erotik anslår den selvbiografiske roman et tema om samklang mellem landskab og krop. Den har fokus på steder, situationer og sansninger, skildrer på én gang et hjørne af dansk kulturhistorie og tegner et portræt af en pige på vej til at blive kvinde.

Men man fornemmer også en bestræbelse på at indkredse noget alment psykologisk, nemlig ferieperioders forstærkede følelser. Vi befinder os i en tidslomme, i et frirum uden konstante krav, hvor der er plads til at drømme, og hvor realiteternes verden først trænger sig mærkbart på, når grusvejen går over i asfalt. Som det hedder i bogen: »Der findes en særlig grænse mod virkeligheden her«.

Menneskelivet, stranden og havet

I lykkelige stunder bindes generationerne sammen i »Sommerhus«, der beskriver pubertetspigens penduleren mellem kropslig nærhed med moren og med blufærdighed. Kroppens fremtræden på stranden - badedragten, der er blevet for snæver - bringer smilet frem. Og man erindrer Peter Seebergs roman ”Ved havet”, der både rummer humoristiske beskrivelser af mennesker på stranden og et overordnet perspektiv på menneskelivet, stranden og havet. Amalie Laulund Trudsø har da også et Seeberg-citat som et motto for bogen: »Så dejlig en dag ved havet. Så mange dejlige ting. Vist kan det siges med få ord.«

Amalie Laulund Trudsø skriver lyrisk om naturen - vandet, der ligger »for foden af landskabet og lyser«. Og hun har blik for »hvide dugperler i det høje græs« og »marehalm og endnu ikke blomstrende lyng«. Der er meget, man kan nikke genkendende til i bogens skildring af sommerliv under åben himmel, af vejr-afhængigheden, af sommerhus-ritualer og af overgangen fra barn til voksen - herunder kroppen som noget, andre kan få øje på. Alligevel sidder man med en fornemmelse af, at det er i overkanten at kalde »Sommerhus« en roman. Den virker snarere som en novelle, der er vokset. Med brudstykker af erindring, beskrivelser af isolerede situationer.

Amalie Laulund Trudsø er sprogligt talentfuld, men man savner, at hun griber mere fat om de antydede frustrationer og konflikter under den tilsyneladende ro – at hun trækker gardinet helt væk. Mere substans og tydeligt aftryk ville ikke trække ned.

Titel: Sommerhus. Forfatter: Amalie Laulund Trudsø. Sider: 225 sider. Pris: 200 kr. Forlag: Rosinante.