Ægthedens billeder

Stor familieroman af indisk-amerikanske Mira Jacob rummer ægthed og lune.

Eva Pohl, kultur@berlingske.dk. Fold sammen

Hvilke roller spiller vi hver især i familien? Hvordan bliver vi betragtet? Og hvordan reagerer vi på alvorlig sygdom og traumatiske hændelser? Har vi et medansvar?

Det er nogle af de spørgsmål, man stiller sig selv undervejs i læsningen af den velskrevne debutroman »Søvngængerens guide til at danse«. Mira Jacob er selv vokset op i New Mexico og skriver klogt om indisk immigrant-tilværelse i USA, og hun gør det med et universelt perspektiv.

Hovedpersonen, Amina, der er en talentfuld og originalt tænkende fotograf, men befinder sig i et karrieredødvande som bryllupsfotograf i Seattle, tager en pause fra sit job for at rejse hjem til forældrene i New Mexico. Faren, der er en respekteret hjernekirurg, udviser bekymrende adfærd både hjemme og på hospitalet, og Amina må stille sig ansigt til ansigt med den smertefulde fortid. Hun kommer følelsesmæssigt tæt på faren, som ellers har glimret ved sit fravær, og hans natlige samtaler med afdøde familiemedlemmer vækker undren og medfølelse. Hans manglende virkelighedsopfattelse stammer dog ikke udelukkende fra følelsesmæssige udsving. Dét er endnu en tragedie, familien må forholde sig til. Romanen rummer et stort følelsesregister og farverige personskildringer, formidlet i et dynamisk sprog. Flere niveauer af stress- og sorgreaktioner rulles op for læseren, der nok vil nikke genkendende til beskrivelsen af de humørsvingninger, der kan opstå i forbindelse med tab. Vi bliver vidne til en vekselvirkning af håb, energi og afmagt, og de komplekse følelser er godt ramt, når Amina oplever det som en lettelse og en forbandelse, at hun ikke er nødvendig for farens helbredelse.

Det, der især gør romanen fængslende, er det fine spil mellem det kaotiske hverdagsliv og de store spørgsmål. De enkelte familiemedlemmers roller, generationskløften, magtbalancen og den gradvise forskydning skildres psykologisk indsigtsfuldt. Som det et sted hedder om fædre: »Er deres behov for at dominere i virkeligheden langt stærkere end deres instinkt for at beskytte?«

Med de mangefacetterede beskrivelser af såvel hverdagens byrde som dagligdagens overraskelser og flimrende liv føler man nærmest, at man er flyttet ind hos familien. Man er med, når sveden lugter af kaffe, og når tankerne løfter sig til højere luftlag. Og man kan godt følge tankegangen, når Amina indser, at der er nogle fotografier, man aldrig bliver træt af at se på – nemlig de billeder, der fastholder ægte følelser. Sådan vil det nok også være med »Søvngængerens guide til at danse«.

Titel: Søvngængerens guide til at danse. Forfatter: Mira Jacob. Oversætter: Vibeke Houstrup. Sider: 525. Pris: 350 kr. Forlag: People´sPress