Årets bedste udenlandske bøger

Flot, varieret, læseværdigt, mangfoldigt. Bogbranchen har det svært, men kreativiteten er ikke i krise. Litteraturredaktøren peger på det bedste af det bedste fra året, der gik.

Alice Munro Fold sammen
Læs mere

Florian Illies -  1913 (Gyldendal)

1. Året før Første Verdenskrig var rigt på kunst og kærlighed, stor tænkning, fantastisk kreativitet. Hvad ingen vidste var, at katastrofen ventede lige om hjørnet, og noget af det smukke ved den tyske forfatter Florian Illies’ bog om året før året er, at den er skrevet så ganske uden bagklogskab. Bogens verden er, sådan som kunstnere og intellektuelle og politikere dengang så den. Uden særligt mørke skyer i horisonten. Læg dertil, at Florian Illies, selv om hans bog ikke er fiktion, frisk og frejdigt benytter sig af skønlitterære virkemidler. Genialt.

Tomas Espedal - BIOGRAFI DAGBOG BREV (Batzer & co.)

2. »Biografi« er en biografi. »Dagbog« daterer optegnelserne, »Breve« er henvendt til et andet, betroet menneske. Det, der skrives om, er familie, kærlighed, død og det at skrive. Det er Tomas Espedal, en af Norges stærkeste skribenter, der skriver. De tre bøger samlet i ét står tæt og stærkt. Norsk klasse.

Khaled Hosseini - OG BJERGENE GAV GENLYD (Rosinante)

3. Khaled Hosseini fik global succes med »Drageløberen«, og de, der har ventet med længsel på hans tredje roman, vil ikke blive skuffede. Den afghansk-fødte forfatter fortæller denne gang en bevægende historie om to søskende, der sammen med deres far vandrer gennem ørkenen til Kabul, hvor de blive skilt fra hinanden, og hvad deraf følger. Alt smukt holdt sammen af forfatterens usædvanligt dragende fortællekunst.

Alice Munro - FOR MEGET LYKKE (Gyldendal)

4. Lykken er lunefuld. Alle får deres del, nogle får for meget, nogle får for lidt. Hos Alice Munro, novellens canadiske mester, er det hverdagsmenneskene, det handler om, også i hendes seneste novellesamling på dansk, og sproget er derefter, nøgternt og enkelt. Det er svært at være uenig med Det Svenske Akademi i, at det var det helt rigtige valg, man traf i år.

Orlando Figes - LOV MIG AT DU KOMMER TILBAGE (Kristeligt dagblads forlag)

5. Orlando Figes’ dokumentariske Gulag-bog er en kærlighedshistorie mellem to mennesker, Lev og og Svetlana, fortalt gennem de breve, de skrev til hinanden, mens Lev var indespærret. De elskende fik hinanden til sidst og levede længe derefter. En bevægende historie fra en brillant britisk historiker.

Robert Galbraith - GØGENS KALDEN  (Gyldendal)

6. At britiske J.K. Rowling også kan skrive ren voksenlitteratur viste hun første gang med romanen »Den tomme plads«, der var lang, mørk og helt uden magi. Nu er hun tilbage igen – under pseudonym – med en særdeles velturneret krimi om mord, magt og misundelse.

Mo Yan - HVIDLØGSBALLADERNE (Batzer & co)

7. Nobelpristageren Mo Yan er realistisk, syret, sort, nogle gange morsom. Her får hvidløgsbønderne i Gaomi deres simple udkomme blokeret af et nådesløst og korrupt bureaukrati. De gør oprør. Stærk kinesisk historie.

Thomas Mann - SENE FORTÆLLINGER 1919-1953. (Gyldendal)

8. Thomas Mann kunne skrive umådeligt langt og umådeligt godt og gjorde det i klassikere som »Huset Buddenbrook«, »Doktor Faustus« og »Trolddomsbjerget«. Men i den kortere form brillerede tyskeren også, med skæbneladede fortællinger, der drives frem af hans fornemme sprog, psykologiske sans og fine ironi. Sidste år udkom alle de tidligste af dem på dansk. I år de seneste. Begge sublimt oversat og uomgængelige.

Thomas Bernhard - ÅNDEDRÆTTET (Sisyfos)

9. Den østrigske forfatter Thomas Bernhard døde i 1989. Godt at vi nu endelig og i stigende grad får ham på dansk. I dette mesterværk af en selvbiografisk roman svæver den unge forfatter mellem liv og død på hospitalet. Sproget og alvoren gør Thomas Bernhard til en forfatter i særklasse. .

Clemens Meyer - NATTEN-LYSENE-VOLDEN (Lindhardt og ringhof)

10. Tysk litteratur har nydt godt af die Wende. Østtyske erfaringer efter Murens fald er et godt litterært udgangspunkt, og Clemens Meyer er en af de vilde unge, der bedst forvalter stoffet. Forfatteren, der blev født i DDR, bruger sin fræsende, sansede prosa i noveller, der skildrer det grimme med overlegen sproglighed.