45 år gammel roman er stadigt lige vital

Sven Holm har genskrevet »Min elskede«. Det er romanen fra 1968 ikke blevet bedre af. Men det gør heller ikke noget.

På bagsiden af den paperbackudgave af Sven Holms udgivelse fra 1968 »Min elskede. En skabelonroman«, som denne anmelder var så heldig forleden at finde på hylderne på Københavns Hovedbibliotek, kan man læse, at bogens ramme er en fortælling om to hemmelige agenter, A og B, der kommer til København for at starte en revolution og for at stjæle daværende udenrigsminister Poul Hartlings mappe. Det første lykkes delvis, det andet mislykkes. A og B kommer i stedet til at stjæle den i dag lige så daværende finansminister Poul Møllers mappe. Inden for dette handlingsforløb findes nogle løsrevne kapitler, »skabeloner«, der alle drejer sig om menneskeligt samvær og vores måde at leve på.

Ovennævnte bagsidetekst er god og præcis. Derfor genbruges den her, kun let ændret. I overensstemmelse med ånden i 73-årige Sven Holms egen nye genskrivning af ungdomsværket, der i nyudgaven hedder »Min elskede. En 68-roman«. At forskellen på den nye og den gamle »Min elskede« ikke er så stor, gør ikke noget.

Jeg har nu læst begge versioner, og jeg må styre min lyst til at gå ned på gaden i byen København og uddele frieksemplarer af bogen – eller bøgerne ­– til det, som forfatteren i sit værk kalder det ufattelige rod af næsten lykkelige og ulykkelige mennesker, der går rundt i byen med dens karnapper og dens baggårde. Sven Holms dystopiske utopi, der ifølge sig selv også er et hyrdebrev, en traktat og en kærlighedsroman, er, i begge udgaver, lyksaligt læsbar. Den bør ikke undgås.

En af skabelonerne handler om svinet, om dets korte liv og dets voldsomme død, om dets lange, hvide, velsmagende legeme og om den smukke drøm om et anderledes smukt svineliv, det drømmer, i splitsekundet inden det udånder på slagteriet. En anden handler om mennesket som krop i et S-tog. En tredje om kvindelist og mandlig liderlighed. En fjerde om menneskers hud og insekters blodtørst. Disse og andre indlagte stykker kortprosa er højdepunkter i en roman, der er stor i sin leg med små former og andre måder, og som i frydefulde passager tager underfundigt gas på datidens/samtidens utopier om noget helt andet: Om fri sex og anderledes kønsroller og om at danse skæve i en skov og yde efter evne og nyde efter behov.

»Min elskede« udkom, som nævnt, første gang det år, der kom til at stå i ungdomsoprørets tegn. Dette foregreb den på forunderlig vis.

Det er en sørgmunter roman, der i dag minder os om, hvor god og fri litteraturen kunne være dengang, og det er en roman, der i sin tid, som en kritiker skrev, placerede sin forfatter i forreste række blandt dem, der skabte den danske litteratur og førte den videre.

Pyt så med, om samme, nu noget ældre forfatters livtag med hans eget unge forfatterjeg ikke fører mesterstykket meget videre, hvis overhovedet. Hvis bare den nye gamle »Min elskede« med sine nye tilskud og sine stadigt vitale pletskud får nye læsere til at læse eller gamle til at genlæse, så er det godt nok. Mere end godt.

Forfatter: Sven Holm

Titel: Min elskede. En 68-roman

Sider: 192