Børnebogen ud i det fri

Ingen kunne have forudset Harry Potter-bøgernes enorme og globale succes.

Om ikke så længe udkommer det syvende og sidste bind i serien om Harry Potter. Det er ikke for meget sagt, at det imødeses med en verdensomspændende forventning. Alt er lagt op til det endelige opgør mellem Harry og den onde lord Voldemort. Men hvordan skal det gå nu, hvor det moralske kompas, rektor Albus Dumbledore, ikke længere er der til at støtte og sekundere Harry? Og hvad kan vi forvente os af professor Snape, Harrys evige plageånd på skolen, hvis endelige valg mellem godt og ondt virkelig får lov til at svæve i det uvisse?

Ingen kunne for tyve år siden have forudset Harry Potter-bøgernes enorme og globale succes. Datidens fremtidsforskere mente, at litteraturen ville blive en lille om end ædel niche i de moderne børns medieforbrug. Nu ser vi i stedet eksempler på, at bøgerne er i front, og film og computerspil lever af at lægge sig i deres slipstrøm.

Det bedste af det hele er, at det er en kvalitetslitteratur, der indtager denne drivende rolle. For sandt at sige kunne man jo godt frygte, at det platte og underlødige ville få for let spil i kampen om opmærksomheden i det globale, netbårne mediegadekær. Men bøgerne om Harry Potter har så mange kvaliteter spænding, fantastik, miljø, psykologisk dybde og store moralske dramaer at man skal være litterær snob helt ud i parodien for ikke at anerkende dem.

En mulig fare ved det globale opmærksomhedssamfund er, at the winner takes it all. At alle børn læser Harry Potter, og så slutter den ligesom dér. Men sådan går det tilsyneladende ikke. For Danmark gælder det i hvert fald ifølge nye opgørelser, at antallet af børnelitterære nyudgivelser vokser støt og roligt. Og det sker til trods for, at folkebibliotekerne, som traditionelt har været den store aftager af børnebøger, har reduceret deres indkøb betragteligt.

Børnebøgerne skal nu i højere grad til at klare sig selv ude på det frie marked. Vi har i Danmark gennem mange år haft et lidt lukket kredsløb. Den børnelitteratur, som staten tilkendte en vigtig kulturpolitisk rolle i den skandinaviske samfundsmodel, var samme stat reelt støtte- og hovedopkøber af. Børnebøgerne var nemlig på grund af de høje bogpriser så dyre, at meget få forældre ligefrem kunne finde på at gå ud og købe dem.

Dette usunde kredsløb er ved at være fortid. Og det vil kun gavne alle parter. Men der er selvfølgelig ingen grund til at skjule, at konkurrencen om børns opmærksomhed også fremdeles vil være hård. Og man må derfor håbe, at de store danske forlagskoncentrationer vil sætte noget af deres højt besungne »muskelkraft« bag en regulær markedsføring af børnelitteraturen.

For der kommer også en tid efter Harry Potter, og det er faktisk lige om lidt, at den begynder.