TV-vært har begået en begavet og fandens vedkommende spændingsroman

Boganmeldelse: Deadline-vært Niels Krause-Kjær har med tredje bind i serien om journalisten Ulrik Torp, skrevet en sober, aktuel og begavet politiske thriller, der nok mangler lidt kød og blod, men behændigt får det komplekse til at se legende let ud.

»Fandens forår«, Niels Krause-Kjærs tredje bog med journalisten Ulrik Torp er en begavet og aktuel spændingsroman. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Hvis man – som journalist og Deadline-vært Niels Krause-Kjær – kan samle virkeligheden i et troværdigt spændingsplot og kanalisere nogle af hverdagens og verdens dramaer og trusler ind plottet i afmålte doseringer, så har man et ret godt udgangspunkt som politisk spændingsforfatter. Når man så ovenikøbet skriver i et sobert og mundret sprog og kan fremmane en passende kikset, charmerende og identificerbar helt, ja, så hører man til blandt én af de bedre af slagsen.

Det har Krause-Kjær allerede bevist, at han er, med den filmatiserede »Kongekabale«, og han slår det fast med det nu tredje bind i serien om journalisten Ulrik Torp. »Fandens forår« er en begavet og aktuel politisk spændingsroman om Folketingets Kontroludvalg, russisk spionage, moderne digital teknologi, partipolitiske magtspil, voksende nationalisme, det journalistiske proletariat og en mand i en (lidt mere end) midtvejskrise. Kort sagt: underholdende, tankevækkende, overbevisende.

»Krause-Kjær trækker på sin store viden om både internationale og hjemlige politiske forhold, og det er ikke kun, fordi han er en dygtig og troværdig TV-vært, at man føler sig i trygge hænder.«


Det er en kunst i sig selv at få det komplekse til at se legende let ud, og det formår forfatteren i denne relativt simple plotmæssige konstruktion: To ældre og svækkede mænd dør, den ene er tidligere justits- og udenrigsminister, den anden var forhenværende folketingspolitiker. Ingen aner uråd, men Ulrik Torp begynder at grave lidt i omstændighederne og får god hjælp af sin unge kvindelige kollega Emma, der går med ring i næsen og har evner og en broget fortid, der matcher en Lisbet Salander.

Det viser sig, at begge de afdøde, der ellers ikke har haft noget med hinanden at gøre, en overgang sad i Folketingets kontroludvalg aka Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne. Det samme har en kvinde, der nu arbejder på Københavns Universitet, og som tilsyneladende er gået under jorden. Uden at afsløre for meget kan det røbes, at kernen i konflikten handler om russisk manipulation af vestlige borgeres virkelighedsopfattelse og demokratiske spilleregler, om en aktuel politisk magtkamp på Christiansborg og om fordums kommunistisk afhængighed af Sovjet og de skygger, der strækker sig helt op til i dag.

Underspillet humor

Niels Krause-Kjær trækker på sin store viden om både internationale og hjemlige politiske forhold, og det er ikke kun, fordi han er en dygtig og troværdig TV-vært, at man føler sig i trygge hænder. Som forfatter forfalder han heller ikke til at overspille sine kort og smøre dramatisk farvelade ud over siderne. Han skriver om ikke nøgternt, så dog effektmæssigt mådeholdent, sober kunne man kalde hans skrivestil, og med en underspillet humor, der letter den noget triste skæbne, som er blevet hans hovedfigur og helt til del.

Ved at placere Ulrik Torp som en falleret og falmet stjernereporter, der er endt som underbetalt freelancejournalist i et bureau med andre lige så underbetalte og frustrerede kolleger, får han ikke blot sat fokus på det voksende journalistiske proletariat af pinligt ringe aflønnede løsarbejdere. Han får også sat mediernes magt og indflydelse på det politiske spil i perspektiv.

Som figur rammer Ulrik Torp rent, han er så tilpas umulig, at han er menneskelig, og Krause-Kjær formår med enkle midler at gøre ham lyslevende for læseren. Sværere står det imidlertid til med de øvrige figurer, der for manges vedkommende ender som i bedste fald karikaturer.

Den nuancerede persontegning er med andre ord ikke forfatterens stærke side, han er bedst til dem, der ligner ham selv. Og selv om der undervejs kommer lidt mere kød på den unge Emma, fremstår også hun, om ikke én-strenget, så dog uden den dybde, der giver kød og blod til portrætteringen.

Det ændrer dog ikke ved, at »Fandens forår« er et virkelighedsnært og vedkommende tidsbillede af den politiske og journalistiske verden i det tidlige 2020, før #metoo, men efter at folk er begyndt at hoste og harke og lægge sig med feber og endnu uforklarlige influenzalignende symptomer på, at verden er af lave. Fandens til forår, fandens til et forbandet vedkommende »Fandens forår«.

Titel: Fandens forår
Forfatter: Niels Krause-Kjær. Sider: 300. Pris: 300 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof