To piger mødes, og mærkelige ting sker

Tarjei Vesaas´mesterværk »Is-slottet« er både magisk, realistisk og moderne.

Tarjei Vesaas (1897-1970) fra Vinje i Telemarken var bondesønnen, der gennem nogle årtier var en af sit lands mest produktive og alsidige forfattere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rolf Chr. Ulrichsen

De seneste års bølge af norsk litteratur i den absolut internationale topklasse, med forfattere som Per Petersson, Karl Ove Knausgård og Jon Fosse som nogle af frontfigurerne, kaster også en skærpet opmærksomheds lys tilbage på tidligere højdepunkter i den norske litteratur. En af de bemærkelsesværdige forfattere af i går, som forlæggeren Arild Batzer med den respektindgydende portefølje lige nu trækker frem fra den delvise glemsel, er Tarjei Vesaas.

Tarjei Vesaas (1897-1970) fra Vinje i Telemarken var bondesønnen, der gennem nogle årtier var en af sit lands mest produktive og alsidige forfattere. Med en rækkevidde fra lyrik og dramatik til den realistiske bonderoman, det psykologisk fortættede portræt og den symbolladede allegori var han i en årrække Norges mest indlysende nobelpriskandidat, og hans bøger er oversat fra nynorsk til mere end 25 sprog.

Ved siden af »Fuglene«, om den evnesvage Mattis, der oplever en verden fuld af hemmelige tegn, er den på samme tid glasklare og mærkværdigt hemmelighedsfulde roman »Is-slottet« det funklende mesterværk i forfatterskabet, og så var det i øvrigt bogen, der i 1964 indbragte Vesaas Nordisk Råds Litteraturpris.

Mystisk tiltrækning

På det umiddelbare plan er »Is-slottet«, der er helt fremragende oversat af Jannie Jensen og Arild Batzer selv, en psykologisk indtrængende skildring af den voldsomme og næsten mystiske tiltrækning mellem to 11-årige piger: Unn, som er flyttet til den lille by efter sin mors død for at bo hos en moster, og Siss, som har status af en slags lederskikkelse i skoleklassen, hvor Unn er den nye pige. Da Siss er på besøg hjemme hos Unn som hun føler sig så voldsomt draget imod, betror Unn hende, før de skilles, at hun har en hemmelighed, som Siss lover aldrig at afsløre.

Den næste dag vælger Unn at blive væk fra skolen og begiver sig i stedet for ud i den vilde natur. Hun når på et tidspunkt frem til det overvældende naturfænomen Is-slottet, der bygget af fossens vand og den hårde frost: »Det var et trolddomsslot. Her måtte man prøve at komme ind hvis der ellers var en indgang!«

Unn bevæger sig selvfølgelig og helt i alle eventyrs ånd ind i Is-slottet, hvor hun forvilder sig og fryser ihjel midt i den vildt betagende skønhed.

Med Unns forsvinding ændrer Siss sig, og hun isolerer sig mere og mere fra sine gamle kammerater. Tydeligere og tydeligere træder ensomhedstemaet frem, og samtidig understreges, som det også hedder i motivationen for Nordisk Råds Litteraturpris, menneskets »søgen efter fællesskabet«.

Den psykologisk-eksistentielle læsning, hvor en slags pubertetens forløsning også finder sted til sidst, byder sig indlysende til, men er langt fra den eneste mulighed. Tarjei Vesaas’ suggestive roman forbliver isnende gådefuld til det sidste og afslører for eksempel aldrig pigen Unns hemmelighed. Som et stykke besættende naturmystik bevæger romanen sig ind i den dybe frosts verden og tilbyder sine særegne sproglige isblomster:

Rødder i myten

»Hun var midt i en forstenet skov. Is-skov. Vandet som havde sprøjtet her en tid, havde dannet stammer og grene af is, og småtræer stak op af bunden mellem de større. Her var også ting som hverken kunne kaldes det ene eller det andet – men det hørte til på sådan et sted, og man måtte tage det hele med. Hun stirrede med opspilede øjne ind i et fremmed eventyr. Vandet durede langt borte. Rummet var lyst. Ingen sol kom herind, den var vel stadig bag sin ås, men dagslyset smøg sig herind på forskellig vis i mærkelige lysskær gennem isvæggene. Her var meget koldt.«

»Is-slottet« har klart nok nogle af sine rødder tilbage i sagn og eventyr og myter om de voldsomt stærke kræfter i naturen, den slags beretninger, hvor troldene venter i fjeldet, og nøkken sidder parat i elven med sin violin. En verden, hvor bjergtagelsen, fortryllelsen og fortabelsen hele tiden er til stede som muligheder. Men samtidig er der tale om en helt moderne roman.

Tarjei Vesaas’ roman med dens stadige vekselvirkning mellem de realistiske skildringer som for eksempel i den store eftersøgningssekvens og de antydede tilnærmelser til en kerne af det uforklarlige og de ikke åbenbarede hemmeligheder rummer sin helt egen magi. »Is-slottet« er i enhver forstand et eventyrligt nordisk mesterværk.

Is-slottet
Forfatter: Tarjei Vesaas. Oversættelse: Jannie Jensen og Arild Batzer. Sider: 250. Pris: 300 kr. Forlag: Batzer & CO.