Timelig bog til skabsroyale fashionistaer og hovne undsigere af modens kulturelle betydning

Hvad enten du er til Gud, konge og fædreland eller guld, sølv og silke, så er »Ti Kongers Tøj« årets julegave.

Den nye bog »Ti kongers tøj« er en moppedreng på 500 fuldfede sider. Foto fra bogen Fold sammen
Læs mere

I begyndelsen af 00erne bragte Weekendavisen en drilsk klumme om det skribenten kaldte »husmorporno«. Begrebet dækkede over den mandlige kommentators møde med »Isabellas«, der ikke bare var et printmagasin, der blottet for ironisk distance skrev om kulørte melaninkopper, blomstrede vattæpper, uundværlige plantekrukker og afsyrede kommoder, men også en webshop, en brevkasse og ja, et komplet livsstilunivers. Med andre ord var »Isabellas« den midaldrende luksusbohemes foretrukne orakel.

Dengang var nærværende anmelder blot en cand.mag. in spe, der læste den spiddende tekst op til stor moro for mine ligesindede kollegianere. I dag, som midaldrende litterat, har jeg nu selv fundet, hvad der kan kaldes »akademikerporno« – og det skrevet med allerstørste respekt.

For Katia Johansens »Ti kongers tøj – tre århundreders kongedragter på Rosenborg Slot, 1596-1863«, er noget så særligt som en coffee table book, man ikke kun har lyst til at bladre i og blære sig med. Det er faktisk også en historiebog, der er god at få forstand af og et opslagsværk, du vil gribe efter mange år frem – uanset om du er nyfigen royalist eller nørdet fashionista – og som giver lyst til efterfølgende at drage på dannelsesrejse til landets slotte og slotsparker, begyndende med Rosenborg Slot.

Pikant smugkig ind i Rosenborgs Slots største skatte

Bogen, der er en moppedreng på 500 fuldfede sider, dækker tre århundreder, ti konger og en prins' mere eller mindre velbevarede kongedragter, og den giver et unikt indblik i Danmarks største, mest værdifulde walkincloset: Rosenborg Slots dragtsamling.

Vi får ikke bare et gennemillustreret kongekatalog med skarpe fotos, nærbilleder af håndværksmæssige detaljer og pedantisk researchede billedtekster suppleret med malerierne af kongerne iført den viste brokadehue, maskeradedragt eller uniform. Nej, vi får også et tidsbillede af, hvordan livet var i Danmarks fornemste familie – gennem hverdagstøjet, skoene, undertøjet og alt det, der af konserveringsmæssige grunde sjældent ellers aldrig ser dagens lys.

»Bogen udstiller på fineste vis at det lineære modeforbrug er en moderne dårskab. Der herskede ingen skødesløs brug-og-smid-væk-kultur over kongernes tilgang til deres garderobe.«


Rosenborg Slot, der blev opført af renæssancekongen Christian IV (1577-1648), var oprindeligt et mindre og mere privat lystslot, der var kongens alternative bolig til det gamle Københavns Slot. Men det fik tidligt en anden funktion end fritidsbolig, efter at den svenske invasionshær gik over de frosne vande i 1658.

Derefter omgjorde Frederik III slottet til et gigantisk skatkammer for Frederiksborg Slot og Kronborg Slots værdier, og siden sørgede Christian V for, at alle regalier, guldmønter og dragter fra Københavns Slot blev opbevaret samme sted. Siden 1838 har slottet fungeret som museum, men det betyder ikke, at vi har haft adgang til alle dets rigdomme eller iboende historier. Og det er netop de skjulte fortællinger, bogen her giver adgang til.

Upcycling og ærefrygt

Har du ikke allerede set Christian IVs blodplettede lommetørklæde på Rosenborg, er der naturligvis et gensyn her. Men derudover er der ikke mange levn fra krigerkongen, da det først var med hans søn Frederik III (1609-1670), at der blev skabt en tradition for at gemme højdepunkterne fra kongernes klædedragter for eftertiden.

Når vi ser den kronologiske udvikling i vores moderigtige kongers antræk, får vi ikke bare en ny forståelse for vores kongerække, og hver konges forkærlighed for videnskab, kunst eller arkitektur, vi får også en stilhistorisk gennemgang af periodernes særegenheder og skræddermæssige teknikker fra renæssancen over barokken til rokoko og nyklassicismen. Og så får læseren en afgørende lektie udi, hvad det betyder at fastholde de særegent danske håndværkstraditioner, når vi præsenteres for de broderier, væveteknikker og kniplingsarbejder, der blev udført af mesterlige håndværkere, som modsat i dag nød bred anseelse og respekt for deres arbejde.

Foto fra bogen Fold sammen
Læs mere

I dag, hvor mode er blevet en konsumvare, vi gerne flår ud af en container til lagersalg, og træder på, når det skødeløst er kastet på gaden foran en genbrugsbutik, eller allerværst brænder, fordi overforbruget er så stort og afsætningen så relativt lille, kan såvel woke klimaaktivister som kulturkonservative mødes og glædes over en af bogens mest opbyggelige pointer: At vores forfædre så mode som en vigtig kulturdisciplin – og at klædedragterne helt frem til 1800-tallet var blandt deres højest prioriterede investeringer.

Bogen udstiller på fineste vis at det lineære modeforbrug er en moderne dårskab. Der herskede ingen skødesløs brug og smid væk-kultur over kongernes tilgang til deres garderobe. De havde personlige vaskepiger og slotsforvaltere, der registrerede alle dragter, deres anvendelse og måderne, hvorpå de blev genbrugt.

Og dengang viste såvel konge som tyende, at reparation, genbrug og upcycling – omsyning af gamle klæder til nye rober – var måden at fastholde fortidens rigdomme og fremtidens modebillede. Og at mode ikke var en dum, kvindagtig »damebladsdisciplin« – det var først i slutningen af 1800-tallet, at dronning Caroline Amalie sørgede for, at også dronningens klæder blev gemt, indtil da blev de fordelt blandt hofdamer og kammerpiger, når dronningen døde – men derimod en afgørende identitetspolitisk markør og en ærefrygtindgydende disciplin.

»Ti Kongers Tøj« er en oplagt julegave til familiens umulige onkel, der mener han har (og har forstået) alt, eller den 16-årige gymnasieelev, der er vant til et farvekoordineret instagramfeed, med mere eller mindre skjult markedsføring. Sammen vil de blive fascineret af de smukke fotos og hevet med ind i de fine historiske portrætter, der rummer lige dele leksikalsk akkuratesse og finurlige feinschmeckerdetaljer.

Ti Kongers Tøj
Forfatter: Katia Johansen. Sider: 492. Pris: 499,95 kr. Forlag: Aarhus Universitetsforlag. H. M. Dronningen har skrevet forordet.