Med Istanbul i hjertet: Orhan Pamuk er tilbage med et mesterstykke af en roman

Når »Den rødhårede kvinde« med sit fascinerende spil mellem fortidens fortællinger og en aktuel virkelighed bliver så spændende læsning, skyldes det ikke mindst det portræt, bogen tegner af det moderne Istanbul, beliggende ved Bosporusstrædet mellem Europa og Asien.

Den tyrkiske nobelprismodtager Orhan Pamuk bor selv i den by, mange af hans romaner så smukt kredser om - Istanbul. Han nye roman, »Den rødhårede kvinde«, handler om det moderne Istanbuls forandring.   OZAN KOSE

En brønd, der bliver dybere og dybere! En by, der bliver større og større, og nogle bånd mellem myte og virkelighed, der bliver tættere og tættere. Den tyrkiske nobelprismodtager Orhan Pamuk har med »Den rødhårede kvinde« skrevet en funklende roman med alle byen Istanbuls splittelser dybt forankret i hjertet og skriften. Splittelsen mellem Europa og Asien, mellem tradition og modernitet, mellem civilisationer og religioner.

Den på samme tid næsten almanakagtigt enkle og uhyre komplekse historie, forfatteren fortæller, former sig som en række variationer over det uopslidelige tema »fædre og sønner«. Undervejs inddrages både den græske myte om Ødipus, der slår sin far ihjel og bliver sin mors elsker, og historien fra det iranske eller persiske nationalepos »Shahname«, hvor hovedperson Rostam ender med at dræbe sin søn. Sammenfletningen af de forskellige kulturers klassiske myter med det aktuelle litterære projekt er et af Pamuks suveræne greb i en roman, der insisterende kredser om begrebet skyld, og som samtidig leverer fortættet spænding som en kriminalroman.